VENNEFORENINGENS RESTAURERTE CADILLAC MOTTOK EN SVÆRT GJEV PRIS PÅ ACSN´s OSLOMØNSTRING PÅ EKEBERGSLETTA 4. MAI 2014
En jury bestående av bil-entusiaster foretar en vurdering på et estetisk og helhetlig grunnlag av bilene. Norsk Teknisk Museums Cadillac fra 1916 som er restaurert av Ragnar Skjærstad og Birger Bostad fra Norsk Teknisk Museums venner ble en av 10 likeverdige prisvinnere.
VENNEforeningens STORE Restaureringsprosjektet pågikk i perioden fra 2011 til våren 2014
Det hele dreide seg om en Cadillac Type 53, 1916 modell, 7 seter, med EN 5,155 liter V8 motor
Cadillac, Type 53, 1916
Cadillac Type 53 var den mest avanserte bilen i sin tid, markedsført med V8 motor (Type 51 var den første m/V8), elektrisk starter og andre moderne finesser. Cadillac markerte seg ved å være det første selskapet som solgte V8 motorer, og ble en meget betydningsfull produsent av luksuriøse biler (kilde: The Royal Automobile Museum). Type 53 ble lansert i juli 1915. Bilen har mekaniske bremser på to hjul. Hjulene er av type "artilleri hjul" med demonterbare felger.
Venneforeningens hjemmesider fulgte fremdriften. Bortsett fra arbeid som krevde spesialkompetanse og spesialutstyr, ble restaureringen basert på dugnadsinnsats fra venneforeningen.
Venneforeningens arbeid på bilen startet i slutten av november 2011 i museets lokaler på Kjelsås, der grunnarbeid på karosseriet, med oppretting av småbulker, grunning, sparkling og sliping tok sin tid
Nye dekk ble bestilt og bilen manglet en del kostbar innredning som, seter, innvendig kledning og kalesje. Men som dere ser av bildene helt øverst, kom prosjektet vel i havn.
Og av bildene rett over ses tydelig befatningen den befant seg i.
Ferdig restaurert brukes bilen i diverse arrangementer som7-seterløp, messingtrippen, Sandvigen – Sundvoldenløpet blant mye annet.
Og da er det jo kjekt at bensinmåleren er utendørs og bak; rett ved der tanken fylles.
Vi er stolte over å kunne presentere våre bedriftsmedlemmer - les mer under - Bli medlem - kanskje noe å tenke på?