3D-printerbonanza for alle barn!

Forklaring for å kunne bli med på Teknisk museums ultimate 3D-printerutfordring! 

3D-figurer, printet på museet. Foto: Kathrine Daniloff/ Norsk Teknisk Museum

Når vi setter i gang med 3D-printing er det et par ting man bør tenke på.

For det første bør man vite hvordan en 3D-printer fungere. Den smelter PLA (plantebasert plast) ovenfra og sprøyter den ned på en flate. På denne måten bygger den figuren din fra bunnen og opp. På grunn av dette må basen til figuren din være solid, bred og stor!

Det andre vi må tenke på er når vi har ting som stikker mye ut fra figuren din. På grunn av at figuren bygges lag for lag blir det vanskelig for printeren å sprøyte plast ut i løse luften.

I tillegg er det vanskelig for 3D-printeren å få frem små detaljer og bokstaver, disse blir å forsvinne når figuren skal printes. Så prøv å ikke lag en figur med for små detaljer!

Nå som vi vet litt hva vi må passe på når vi designer en 3D-figur er neste steg å sette seg ned på en PC og se på programmeringsverktøyet vi bruker.

HER SER DU ET SAMMENDRAG AV DET SOM BLIR SAGT OM TINKERCAD

SE DEN PÅ YOUTUBE

SE DEN PÅ TEKNISKMUSEUM.NO

Det første man må gjøre er å gå inn på tinkercad.com og trykke «sign in». Her logger du inn med den brukeren enten læreren eller en voksen har laget til deg.

Når du kommer inn på siden skal du trykke til venstre på noe som heter «codeblocks». Dette er verktøyet vi bruker, og for å starte en ny kode trykker du på den blå knappen som heter «create new codeblock» og deretter «new design».

 

HER SER DU DET SOM BLIR SAGT I INTRODUKSJONSFILMEN

SE DEN PÅ YOUTUBE

SE DEN PÅ TEKNISKMUSEUM.NO

Teknisk museum inviterer alle barn fra 9 år og oppover til å delta på 3D-printerbonanza. Engasjer hele familien i dette fantastiske oppdraget! Vinnerne får printet ut sin egendesignede superhelt eller et superdyr.

– Ved å være med på vår utfordring kan du lære deg et helt nytt programmeringsverktøy for å designe 3D-figurer, forteller Rannei Solbak Simonsen og Sigurd Hunstad, pedagoger ved Teknisk museum. I skolen har digitale verktøy fått en stadig større plass, og for oss er det viktig å engasjere barn i oppdrag som gjør dem rustet for dette. 3D-programmering er en herlig inngang til å forstå og å kunne gjøre bruk av digitale verktøy.


Instruksjonsvideo for å komme i gang

For å delta må barna se noen korte instruksjonsvideoer, som er alt man trenger for å komme i gang. Så er det bare å være kreativ!

Her er lenkene til de tre filmene:

Introduksjonsfilm

Tinkercad introduksjonsfilm

Oppgavevideo  

 

Oppdraget er å designe en superhelt eller et superdyr!

Livesending med tips og triks

Vi vil holde en livesending 3., 15. og 16. april kl. 10.00 på Facebook, hvor vi tar imot spørsmål fra deltakerne og viser tips til ting du kan gjøre i programmeringen som kan gjøre figuren din enda kulere! Se oversikten over livesendingene lenger ned i teksten.

Send gjerne spørsmål på forhånd til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

15 vinnere

Vi trekker ut 15 heldige vinnere som får figuren sin 3D-printet på museet. I tillegg får de en overraskelse fra museets butikk!

Livesending med vinnerbidrag

Den 17. april kl. 10.00 vil vi holde en livesending der vi annonserer vinnerne og viser at printerne settes i gang. Følg med for å se om det er ditt design som printes!

Send inn bidrag

Har du spørsmål du vil ha svar på eller du vil sende inn ditt bidrag til konkurransen, send det på mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

 

Mail med fil og informasjon om deltakeren må sendes innen den 16. april kl. 14.00. Husk å få med alderen på deltakeren!

 

Ta gjerne bilde av tegningen av din superhelt eller ditt superdyr og post det på instagram med #3Dbonanza og #tekniskmuseum!

HER ER OVERSIKT OVER LIVESENDINGENE PÅ FACEBOOK

 

Under bildet av 3D-printerne, finner du informasjon til lærere og foreldre:

3D-printerne på museet. Foto: Kathrine Daniloff/ Norsk Teknisk Museum

TIL LÆRERE:

Opprett en klassebruker på tinkercad.com som du da deler med elevene i etterkant. Alle vil da logge seg på samme bruker og elevene slipper å lage individuelle brukere.


Slik gjør du det som lærer:

Trykk på «JOIN NOW» i høyre hjørne og trykk så på «Educators start here». Følg instruksene videre og logg på med en valgt e-mail. Lag gjerne en ny e-mail, og et egnet passord du kan dele med elevene.

Du finner lenker til de to instruksjonsvideoene og oppgavevideoen i avsnittet lenger opp i teksten: Instruksjonsvideo for å komme i gang.

 

TIL FORESATTE:

Om læreren til ditt barn ikke deltar med sin klasse, kan selvfølgelig ditt barn delta likevel! Opprett en bruker for ditt barn ved å gå inn på tinkercad.com og følg instruksene under.


Slik gjør du det som foresatt:

Trykk på «JOIN NOW» i høyre hjørne og trykk på «Create a personal account». Følg instruksene som følger og logg på med en valgt e-mail.

Du finner lenker til de to instruksjonsvideoene og oppgavevideoen i avsnittet lenger opp i teksten: Instruksjonsvideo for å komme i gang.


For å delta i konkurransen:

Følg instruksene i videoene og send inn filene til vår mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Hvis du vil delta i konkurransen må du skrive ned adressen og navnet du vil få tilsendt premien til.

Mail med fil og informasjon må sendes innen den 16. april kl. 14.00.

Deltakerens fulle navn og adresse vil ikke bli lagret etter 17. april i henhold til GDPR.

Dette er kanskje ingen  superhelt, men et eksempel til inspirasjon. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk Teknisk Museum.

Her ser du noe av det som er printet ut på Teknisk museum. Foto: Kathrine Daniloff / Norsk Teknisk Museum

3D-printing på Teknisk museum Foto: Kathrine Daniloff / Norsk Teknisk Museum.


Kontakt oss

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Org. nr.: 979676832

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Skole og barnehage:
Epost (kontaktskjema)
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir–fre kl. 13.15–15

 

Nyhetsbrev

Ja, takk!

Vennligst aktiver javascript for å kunne sende dette skjemaet