Kodekunst
med tekstbasert programmering
- Hjem
- Skole og barnehage
- 8.–10. trinn og VGS
- Kodekunst (tekstbasert)
Elevene lager kodekunst på en sandskriver ved hjelp av tekstbasert programmering (JavaScript eller Python). Vi tilbyr også dette opplegget med blokkbasert programmering.
Geometriske former og mønstre er viktig i både matematikken og i kunst ig håndverk. I dette undervisningsopplegget tar elevene i bruk tekstprogrammering for å lage kunst ved hjelp av algoritmer.
Prosessen baserer seg på kreative utfordringer, prøving og feiling, og gir et stort handlingsrom for å uttrykke seg estetisk.
Undervisningsopplegget er spesielt relevant for den nye læreplanen (LK20) ved å kombinere kunst og håndverk med matematikk gjennom programmering.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Maks 28 elever
Varighet 60 min
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Beskrivelse av timen | Introduksjon (ca. 30min)
Aktivitet (ca. 30 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolleVi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøketVåre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. Etter besøketReflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Læreplan og kompetansemål | Kjerneelementer og kompetansemål 8.–10. trinnMatematikk
Kunst og håndverk
Kjerneelementer og kompetansemål VGSMatematikk – 1T
Matematikk – 1P
Naturfag – VG1 SF
|
Du møter en av oss!
Jon
Catharina
Øystein
Siv-Marie
Astrid
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Forarbeid: Tilfeldighetskunst
Du trenger
- Et ark
- En terning
- En linjal
- En blyant
Sett et kryss midt på arket og plasser en linjal fra krysset
Slå terningen og trekk en strek med blyanten like mange cm som terningen viser.
Roter linjalen 90 grader.
Gjenta 2-4 så mange ganger du vil
Studer resultatet og sammenlign med naboene.
Etterarbeid: Nyttige linker
Som etterarbeid kan klassen ta i bruk programvaren Sisyphus som vi brukte i undervisningen.
Til undervisningen kan du ta i bruk våre undervisningsressurser (blokk eller Python) i Google Slides.