Skaperlærere: Programmering i praksis

Søknadsfrist 11. september: Høsten 2018 lanseres den teknologiske skolesekken. Teknisk museum tilbyr, i samarbeid med OsloMet, etterutdanning for lærere i programmering i praksis. Tilbudet er utviklet på bakgrunn av flere års erfaring med ny teknologi og programmering i undervisning.

etterutdanning 01

Søknadsfrist 11. september: Høsten 2018 lanseres den teknologiske skolesekken. Norsk Teknisk museum tilbyr nå, i samarbeid med OsloMet, etterutdanning for lærere i programmering i praksis. Er du lærer og ønsker å heve kompetansen i programmering på en relevant måte for den teknologiske skolesekken er dette noe for din skole. Tilbudet er utviklet på bakgrunn av flere års erfaring med ny teknologi og programmering i undervisning.

Programmering i praksis

Etterutdanningen kombinerer programmering med skaperverskedet. Programmering er mye mer enn en kode på en skjerm, og blir mer tilgjengelig i kombinasjon med blant annet microkontrollere, robotbiler, lekbar elektronikk og digitale fabrikasjonsverktøy som vinylskjærer og 3D printer. Da kan programmering brukes til å skape kunstneriske mønstre, lage skulpturer, eller styre en robotbil. Ved å bruke nye teknologiske verktøy sammen med programmering åpnes det opp muligheter til å bruk teknologi tverrfaglig. Etter endt kurs har deltakerne vært med på å utvikle flere undervisningsopplegg tilpasset den teknologiske skolesekken, og vet hvilke utstyr og materiell det er hensiktsmessig at skolen kjøper inn. Målet for kurset er at lærere får kunnskap om og forståelse for teknologi, algoritmisk tenkning og programmering og hvordan dette på best mulig måte kan undervises i.
Kurset er en helhetlig pakke, med både teori, diskusjoner, opplæring og praksis. Praktisk gjennomføring og refleksjoner rundt praksis vil stå sentralt.

Slik søker du midler

Skoler kan nå søke om midler til utstyr for programmering til bruk i klasserommet, og skal bidra til å styrke lærernes mulighet til å ta i bruk sin programmeringskompetanse. Søknadsfrist for å søke midler er 17. september.
Du kan søke om midler til din skole HER.

Utstyr som blir brukt på etterutdanningskurset er

  • 3D printere: Ultimaker2+
  • Vinylskjærere: Criut air 2
  • Robotprogrammering: MicroBit og BitBot

Påmelding og pris

Søkere må være studenter som har gjennomført minst tre år av en lærerutdanning, eller være lærere i arbeid. Etterutdanningen passer for lærere på 3-10. trinn, og VGS-lærere innenfor design, kunst, programmering og teknologi. For å melde deg på må du sende inn en kort søknad. Søknadsskjemaet finner du HER.

For spørsmål angående etterutdanningen, send mail til: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Søknadsfrist for etterutdanningen: 11. september     Kursavgift: 5 000 kr

Læringsutbytte

Deltakeren har etter endt kurs:

  • Innblikk i den pedagogiske rollen - fra lærer til fasilitator.
  • Kunnskap om tilgjengelig teknologi og programmering kan anvendes i opplæringssituasjoner.
  • Kunnskap om hvordan å kombinere programmering, algoritmisk tenking, teknologi og skaperglede.
  • Grunnleggende ferdigheter med 3D-printer, e-tekstil og vinylskjæreren.
  • Innblikk i ulike programmeringsplattformer og hvordan man kan ta i bruk disse i skolen kombinert med ulik teknologi.
  • Kunnskap om hvordan teknologisk utstyr kan bidra til at lærerne kan ta i bruk sin kompetanse i programmering i klasserommet.
  • Evne til å reflekterer over sin egen rolle som lærer i et skaperverskedet og hvordan man kan legge til rette for kreativitet og læring.
  • Evne til å reflekterer over teknologiens og programmeringens rolle i skolen.

Omfang

Kursdager (6 lørdager) 36 timer
Forberedelseshelg (lørdag + søndag) 12 timer
Praksis uke (5 dager) 40 timer
Totalt 88 timer

Innhold – Lærerrollen og programmering

Det vil bli fokus på lærerrollen i er skaperverksted, hvordan man kan løsrive seg fra den tradisjonelle lærerrollen, og gå over til å være fasilitator for kreativitet og læring. Vi vil vise hvordan nytt teknologisk utstyr kan tas i bruk, sammen med programmering, i undervisning. Gjennom kursløpet vil det gjennom forelesninger og aktiviteter fokuseres på hvordan ny teknologi og programmering kan kombineres i ulike fag. Programmering får mer verdi når det tas ut av skjermen, og kan påvirke den fysiske verden rundt oss.

vinylskjaering

Arbeids- og undervisningsformer

All undervisning og praksis vil foregå i skaperverkstedet på Teknisk museum.

Hva er et skaperverksted?

I et skaperverksted (makerspace) kombineres tradisjonelle håndverksfag med 3D-printing, laserkutting, e-tekstiler og programmerbar elektronikk. Elevene gis mulighet til å være utforskende og kreative med teknologi. Et skaperverksted kan være alt fra et fullt utstyrt verksted, til en kasse med utstyr som kan flyttes rundt etter behov. Skaperverkstedet handler om å stimulere elevenes kreativitet, skaperevne og entreprenørskap. Det er en pedagogisk filosofi, en tverrfaglig og kreativ måte å undervise på. For å etablere dette i skolen, på en vellykket måte, trenger lærere både kunnskap, inspirasjon og ideer til å ta i bruk ny og kreativ teknologi. Kombinerer man programmering og skaperverskedet, kan en for eksempel jobbe med geometriske figurer i matematikken, komponere musikk, designe produkter og bruke programmering til å uttrykke seg.
Det å skape noe, samtidig som man lærer, gir kunnskapen mer verdi og livslang læring.

Undervisning

På samlingene vil det gjennomføres ulike aktiviteter som teknisk museum har god erfaring med ovenfor elever. Aktivitetene vil brukes som demonstrasjon og som utgangspunkt for diskusjon. Deltakerne på studiet vil bidra i gruppediskusjoner rundt ulike temaer rundt utfordringer og fordeler med skaperverksted i skolen. I samlingene vil også deltakerne få kunnskap om ny teknologi som 3D-printeren og vinylskjærer, og eksempler på hvordan disse kan brukes i et klasserom, samt programmering og modellering i kombinasjon med teknologi og fag. Det er flere måter å undervise i et skaperverksted. Deltakerne vil derfor få tid og mulighet til å finne sin egen stil i et skaperverksted.

Praksis

For å utvide forståelsen av undervisning i et skaperverksted skal deltakerne utvikle, gjennomføre og forbedre undervisningsopplegg i makerspace. Dette vil foregå i uke 26 og uke 27, der deltakerne deltar og er ansvarlig for undervisning på MakerCamp på teknisk museum. Deltakerne vil bli delt i to team, team uke 26 og team uke 27. Hvert av teamene har ansvar for undervisning hver sin uke. Nærmere informasjon om praksis gis ved studiestart.

Arbeidskrav
  • Skriftlig refleksjonslogg etter samling.
  • Lengre innlevering.
  • Bidrag til den digitale skolesekken: Dokumentasjon av et testet undervisningsopplegg, som kan tas i bruk av andre lærere.

Samlingsplan og tema for samlingene, - klikk her.

     
 

Teknisk museums åpningstider

Åpningstider i skoleåret:
Tir-fre: 9-16 | Lør-Søn: 11-18 | Man: Stengt

Museet er stengt på disse dagene:
Julaften, 1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai.

Les mer om åpningstider.

Billetter:
Barn 4-17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer om billettpriser

Finn oss
 | Kontaktinfo | Mer praktisk info
Begrenset antall parkeringsplasser.


britiskeflagget 30Information in English
 
     

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3