Mangfoldige museumspraksiser. Museet som overflødighetshorn

Mangfoldige museumspraksiser: Museet som overflødighetshorn
Multiple Museum Practices: The Museum as Cornucopia

24.-25. oktober 2016
Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 153
0491 Oslo, Norway

Art students and copyists in the Louvre 900Kunststudenter og kopister i Louvre. Tresnitt 1868. Wikimedia commons.

Museene er steder der originale gjenstander oppbevares og vises fram. Samtidig er kopier og kopiering sentrale for forståelsen av hva museene er og gjør og for oppfatningen av museene som forvaltere av det originale, ekte og autentiske. I løpet av konferansen vil mer enn 40 innledere fra museer og universiteter løfte fram og diskutere museenes ulike kopier og kopieringspraksiser.

Museums are places where original objects are kept and exhibited. Still, copies - and the act of making copies - is central to an understanding of what museums are, what they do, and how they became perceived as stewards of the original, genuine and authentic. At this conference more than 40 scholars from museums and universities will present papers that highlight and discuss copies and practices of reproduction in museum contexts.

Påmeldingsavgift 400 NOK /Conference Fee 400 NOK. Fulltidsstudenter gratis (Begrensede plasser)/Full time students free access (limited seats)".
Påmelding innen /Registration before 20. sept. 2016:

Påmelding skjer på denne siden/registration via this link.

Participants from outside of Norway must register by email on this

address: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

A ticket will be reserved for you, and you can pay the 400 NOK registration fee up front on the first day of the conference.

Det vil være en egen postersesjon mandag 24. oktober. Påmelding innen 20. sept.
There will be a Poster Session Monday 24. of Oct. Registration before the 20. of Sept.

Download PDF with abstracts here / Last ned Pdf med sammendrag her.

Program

Mandag 24. okt 2016

0900 - 0930: Registrering
0930 - 0940: Velkommen
Hans Weinberger
Direktør, Norsk Teknisk Museum.

0940 - 1030: Key Note:
Marcus Boon, Professor of English, York University, Toronto Canada.

In Praise of Copying.

1045- 1200: Sesjoner

Human Copies Kopi i samlingen Kopi i formidlingen

Anne Folke Henningsen:

Copying Human Beings. Live casts and voice recordings in ethnographic museum practice

Mai Britt Guleng:

Hvorfor avstøpninger?

Bjarne Sverkeli:

DS Hestmanden - Fra stykkgods til tankegods.

Ryan Nutting:

“The Heads Are Copied from Life Models and are Very Characteristic”, Miniature Papier-mâché Heads in the Horniman Free Museum 1895-1898.

Peter Forras:

Forbilledlighetens forvitring -I Kristiania kunstindustrimuseum omkring 1900.

Dag Andreassen:

Porsche 911 i Oslo Vitensenter. Når museumsfolk velger rekvisitter til vitensenterbruk.

Anne-Sofie Hjemdahl:

Reconstructed bodies - skeletons set in motion.

Jorunn Haakestad:

Forholdet original – kopi. Tolkningsregimer i en globalisert visuell kultur. Hybride objekter på Kode.  

Silje Opedal Mathiesen:

Bankskøyta - historien om en modell.

1215-1315: Lunsj

1315-1400: Key Note:
Sam Alberti et al.
Research Associate in the School of Anthropology and Museum Ethnography, University of Oxford,
The art and science of replication. Copies and copying in the interdisciplinary museum.

1415-1555: Sesjoner

Kopi i samlingen (forts) Kopi i formidlingen

Mattias Ekmann:

Skrift som konstkammare: Ordningsprinciper i samlingar på papper i 1600-talets Norden.

Phil Loring:

Cooking as copying.

Torhild Gjesvik:

Kopier og koperingspraksis i Peder Ankers kunstsamling.

Eli Kristine Økland Hausken:

Touching the Sacred – Difficulties in approaching religion in museums.

Hilde Bøe:

Edvard Munchs tekster - Versjoner og varianter.

Lise Skytte Jakobsen:

3D printing at the museum – potentials and challenges

Janne W. Olsrud:

Gjenstandsdokumentasjonspraksis fra håndskrift til databaser - om kopiering av kataloginformasjon.

 

1555-1610: Kaffe

1610-1725: Sesjoner

Copy in the museum Kopi i formidlingen

Marzia Varutti:

‘Authentic reproductions’ - Museums and the authentication of contemporary indigenous heritage.

Kristin Skjelbred:

Mellom autentisitet og fiksjon -  «Til Elise», en personifisert museumsutstilling

Bjørn Sverre Hoel Haugen:

Reconstructed times.

Lene Luck:

Om 100 år er allting glemt?

 

Kirsten Linde og Eirik Kristoffersen:

De originale ikke-museumsgjenstandene.

 

1730-1800: Postersession

1800-1830: Ketil Gjølme Andersen
Guided tour in the museum
«Grossraum» - Organization Todt in Norway

1830-2100: Mottagelse og middag /Reception and Dinner

Tirsdag 25. oktober

0830-0900: Kaffe
0900-0945: Key Note:
Mari Lending
Professor of architectural history and theory, Oslo School of Architecture and Design.
Lost Continents, Projective Objects.

1000-1145: Sesjoner

Copies in Space Kopieringspraksiser

Annika Bünz:

Narratives in Storyscapes -

When the spatial and material narrative tells another story than the texts.

Thomas Walle:

Å flytte et hus som skal kopieres.

Hege Børrud Huseby:

Remediation - bridging the gap between scenography and authenticity.

Kari-Anne Pedersen og Marie Fongaard Seim: Magdalena Elselenas kjole. Avlyst.

Charlotte Blanche Myrvold:

From object to experience. New Challenges for communication and education.

Kari Fagerland Syversen:

Hedalen Madonnaen – en undersøkelse av verdien til en rekonstruksjon.

Henrik Treimo:

The thing's method.

Liisa-Ravna Finbog:

Kopieringspraksis i samiske museer.

1200-1300: Lunsj

1300-1345: Key note:
Felix Sattler
Hermann von Helmholtz Centre for the Study of Cultural Competencies/

Curator for the Zoology Theatre of Humboldt-Universität zu Berlin
Traveling Thrones – Replica Knowledge.

1400-1615:  Sesjoner

Digital Copies Kopieringspraksiser (forts)

Joanna Iranowska:

Reproductions on display. UV-printed copies of Edvard Munch’s oil paintings

Ellen Marie Næss og Vegard Vike:

Smidd for å drepe - En krigsøks blir gjenskapt med vikingtidens smedkunst.

Siv Berg:

Den som tror, skriver av.

Guddommelige kjedebrev.

Hana Lukesova:


Rekonstruksjon av den gylne messehaggelen fra Røldal Stavkirke

Nina Denney Ness:

Mangfoldiggjøringen av Snorre-tegninger gjennom filmen Ringenes Herre.

Tanja Wahl:

Stortingets kopi av Kieltraktaten av 14. januar 1814

Anne Britt Ylvisåker:

Digitalt substitutt som fullverdig museumsoppleving?

Peter Snekkestad:

Om jektas hamskifter.

Download PDF with abstracts here / Last ned Pdf med sammendrag her.

Konferansen er en del av forskningsprosjektet / The conference is part of the research project "Museums: A Culture of Copies" at the Center for Museum Studies at IKOS / University of Oslo. 

Spørsmål og andre henvendelser til / For more Information please contact: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

     
 

Teknisk museums åpningstider

Tir-fre: 9-16 | Lør-Søn: 11-18 | Man: Stengt

OBS! Utvidede åpningstider i museumsbutikken fram til jul: I år holder butikken åpent hver dag til kl. 18 fra og med 20. november til lille julaften. Også mandag. Det er vanlige åpningstider for resten av museet.

Stengte dager: julaften,1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai.
Les mer om åpningstider

Billetter:

Barn 4-17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer om billettpriser

Finn oss
 | Kontaktinfo | Mer praktisk info
Begrenset antall parkeringsplasser.


britiskeflagget 30Information in English
 
     

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3