fbpx
Sommeråpent 10–17 alle dager | Kjøp billett

The Sea we See is not Blue

Three channel video installation followed by a spoken word performance and a zine titled Waves 

Filmed at YilPort shipping terminal and many Fjords in Oslo, 2020-2021

EN:

Blue sky reflecting blue water is a lie indeed. Is the sea blue? I murmured. No, it is golden and grey and black. “The Sea we See is not Blue” questions what lies on top of this surface we call “the sea”. Moving through waves, winds and colours, the sea is telling us to rethink that “I,” “the sea” am not just water, rather I am a site of globalization fuelled by oil and mobile labor.

Zooming in at Yilport and the many sea bodies scattered around Oslo at different times and seasons, this installation speculates how the non-stop supply chain of commodities comes to us, to our supermarkets via the sea. The minimalistic  yet dramaturgical composition of the videos layered on top of each other with mechanical and archival sounds shows the constant loading/unloading, movement of containers from under the sea, almost fictional yet true. It shows how everything is fuelled by oil, revealing the active relations of man to nature and how technology aids into our consumption pattern and who gets to taste the vastness of the sea.

The video installation is followed with a spoken word performance; also accompanied by a zine titled Waves, a speculative yet poetic study of the Sea. It presents waves as sine waves, looking at the geographical importance of waves not only within the Sea, but also within economics and statistics.

Thanks to Goethe Institut, NOTAM and Kulturradet for their generous support. And to PRAKSIS and Teknisk Museum (NO) for the development and culmination of the research.

NO:

Blått vann som reflekterer blå himmel er en løgn. Er havet blått? Murret jeg. Nei, det er gyldent og grått og svart. "The Sea we See is not Blue" reiser spørsmål ved hva som ligger på overflaten av det vi kaller "havet". Gjennom bølger, vind og farger minnes vi at havet ikke bare er vann, men et åsted for globalisering som drives frem av olje og mobil arbeidskraft.

Kazmi’s installasjon zoomer inn på YilPort shipping terminalen i Oslo og andre sjøområder i fjorden, gjennom ulike årstider, og ser på hvordan den uavbrutte forsyningskjeden av varer ankommer oss via havet. Den minimalistiske, men likevel dramaturgiske sammensetningen av videoer, mekaniske og arkiverte lyder, fremhever den konstante av- og pålastingen, bevegelsene av containere fra under havet, som noe nesten fiktivt, men som likevel er virkelig. Verket fremhever hvordan verden blir drevet frem av olje, og avslører menneskets aktive forhold til naturen, teknologiens bidrag til forbruksmønsteret og reiser spørsmål ved hvem som får smake på havets enorme størrelse.

Videoinstallasjonen blir fulgt av en spoken word performance; i tillegg til en publikasjon av en zine med tittelen Waves – en spekulativ og poetisk studie av havet. Den presenterer bølger som sinusbølger og ser på den geografiske betydningen av bølger som noe mer enn bare hav, men som former innen økonomi og statistikk.

Takk til Goethe Institut, NOTAM og Kulturradet for sjenerøs støtte. Og takk til PRAKSIS og Teknisk Museum (NO) for utvikling og kulminasjon av forskningen.

Sarah Kazmi

Biography

Sarah Kazmi (b.1990 Karachi, based in Oslo) is a research-based artist and a writer/poet. Through the lens of food as an artistic medium, she uses anthropological and participatory action research (PAR) to disseminate her practice, investigating socio-political change within personal and community-based rituals. Her practice incorporates texts, often poetry, flash-fictional writing, spoken word, installations and image-based works to explore circulation processes of food as strategy for communication and knowledge production, its significance in our everyday life, beyond a consumption culture. Her most recent and ongoing research project “Sweet Dreams” is looking at migration histories, desires, and lived realities of the Pakistani diaspora in Oslo through food, architecture, and public culture.

Kazmi has recently graduated with an MFA in Art and Public Space at Oslo National Academy of the Arts. She has been selected as a fellow at RAW Académie Session 8 entitled Tour de Table in Dakar, Senegal in 2022. And has served as an editorial board member for HUMAN International Documentary Film Festival 2021. She lives and works between Oslo and Karachi.

NYHETSBREV

Vi sender deg gjerne nyheter på e-post

Ja, takk!

Vennligst aktiver JavaScript for å kunne sende dette skjemaet

ADRESSE

Teknisk museum

Kjelsåsveien 143

KONTAKT OSS

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Skole og barnehage:
Epost (kontaktskjema)
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00