Lyden av folk

Lyden av FOLK er en aktivitet utviklet sammen med en gruppe ungdommer fra Grorud ungdomsråd og veiledere fra Teknisk museum. Vi ønsker at unge selv skal være med og produsere aktiviteter forbundet med museumsutstillinger, og håper da å øke utbyttet for de som besøker museet. I Lyden av FOLK kan man lage sitt eget lydbilde på rundt 15 - 20 sekunder som skal beskrive en følelse man velger på forhånd. 

Lyden av FOLK 900bLYDDUSJ: Lyddusjen i midten gjør det mulig å lytte til lydene som lages. Foto: Åsa Maria Mikkelsen

Skaper sine egne bilder

Aktiviteten er laget som en del av utstillingen FOLK, som gransker forskning på menneskelige biologiske likheter og forskjeller, men kan også fungere for seg selv. 

- Ungdommene fikk i oppgave å jobbe med lyd som uttrykksform om temaer som handler om vitenskap, tilhørighet og identitet. Dette er temaer i utstillingen FOLK, som består av mange fotografier og visuelle objekter. Derfor valgte vi å bruke lyd, som jo skaper bilder inne i hodet til folk, sier Torhild Skåtun som er en av de som står bak prosjektet.

Lyden av folk 900SKJERMBILDE: Besøkende kan selv skape et lydbilde med et enkelt verktøy som tillater lagdeling og miksing av flere lyder. Når lydbildet er ferdig kan man velge å laste lyden opp i en felles samling, og gjøre det tilgjengelig for andre. Lydene vil så spilles kontinuerlig i en lyddusj. Ut over å dele lydbilde kan man fortelle hvem man er gjennom å identifisere seg ved noen valgfrie muligheter som navn/pseudonym, foto og kommentar.

Pågående forskning

Prosjektet er en del av et pågående forskningsprosjekt på Teknisk museum. Bruken av lyd som kjernen i denne aktiviteten var et valg fra museet, mens fokuset på følelser har utviklet seg gjennom en serie verksteder der ungdommene har deltatt. Utforskningen av følelser er også godt støttet gjennom sosial psykologisk og antropologisk forskning, der det er sett nærmere på hvordan følelser er med på å konstruere gruppetilhørighet, identitet, tilhørighet og opphav, som igjen samsvarer godt med utestengelse, rasisme og diskriminering.

Aktive deltakere

Det er Tobias Messenbrink som har programmert og designet programmet.

- Ideen er at ungdommene som har vært med å lage dette ikke bare skal være passive informanter, men selv aktivt delta i å utvikle aktiviteten. Vi ville også sammen med ungdommene komme frem til hva som er en god opplevelse. Noe som er verdifullt er at læringen her går begge veier. Vi lærer av ungdommene, samtidig som de får innblikk i hvordan museumsopplevelser kan lages, sier Messenbrinck.

- Alle utstillinger har en historie bak seg.

Gode tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene fra ungdommene som har vært med på prosjektet har vært gode. Dette er noen utvalgte sitater: 

"Jeg har lært masse! Jeg visste overhodet ikke at det var så stor prosess å lage en utstilling. Jeg trodde bare man lagde de man ville og sette det på utstilling. Nå her jeg lært at det ikke er bare, bare å gjøre ting på museum. Alle utstillinger har en historie bak seg." 

"Det er spennende å se hvordan prosessen med å utvikle en utstilling er, og se alle hensyn som må tas."

"Jeg føler det er lærerikt og gir deg en god mulighet til å reflektere tankene dine innen disse temaene."

     
 

Teknisk museums åpningstider

Åpningstider i skoleåret:
Tir-fre: 9-16 | Lør-Søn: 11-18 | Man: Stengt

Museet er stengt på disse dagene:
Julaften, 1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai.

Les mer om åpningstider.

Billetter:
Barn 4-17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer om billettpriser

Finn oss
 | Kontaktinfo | Mer praktisk info
Begrenset antall parkeringsplasser.


britiskeflagget 30Information in English
 
     

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3