Talentsenter i
realfag
- Hjem
- Oslo vitensenter
- Talentsenteret i realfag
Talentsenteret er et tilbud til elever på 5. til 10. trinn i grunnskolen.
Elever med stort læringspotensial kan få tilpasset undervisning i realfag på Talentsenteret. Tilbudet passer for de som trenger ekstra faglige utfordringer, er ivrige etter å lære og/eller kjeder seg fordi de raskt mestrer oppgavene de får.
Undervisningen tar utgangspunkt i matematikk, kjemi, fysikk og biologi, og praktisk bruk av teori gjennom for eksempel teknologi og prototyping.
Talentsenteret ved Oslo vitensenter tar i mot søknader en gang i året, og elever som får plass deltar i ett skoleår om gangen.
Søknadsportalen for kommende skoleår åpner mandag 10. mars 2025. Frist for å søke er fredag 25. april 2025.
Praktisk informasjon for deg som skal søke
Fakta om talentprogrammet
- Tverrfaglig og prosessorientert
- Fokuserer på praktiske erfaringer
- Individuell tilrettelegging etter interesser
Undervisningen på Talentsenteret tar utgangspunkt i vitensentrenes kjerneverdier om å utforske og eksperimentere med hode og hender. Programmet skal være tverrfaglig og ikke fokusere på enkeltfag.
Elevene jobber selv med å definere problemstillinger de ønsker å løse innenfor bestemte temaer. Vi tilrettelegger for elevens egne interesser og ferdigheter.
Gjennom undervisningen vil elevene jobbe med hypotesetekning (design thinking), prototyping og eksperimenter. Sosiale aktiviteter og teamarbeid er gjennomgående.
Ofte stilte spørsmål
Alle elever som har rett til utdanning under det offentlige skoleverket, som deltakeråret går i 5. klasse til 10. klasse, har mulighet til å søke om deltakelse på talentsenteret i realfag.
Søknaden sendes inn via tre digitale søknadsskjema, ett for elev, ett for lærer/skole og ett for foresatte. Søknader der skjemaer mangler vil ikke bli vurdert.
Les mer om søknadsprossess for talentsenteret.
Talentsenteret har normalt fire samlinger i året. Hver samling varer to-tre dager. All undervisning skjer i skoletiden.
Detaljert plan for samlinger og tidspunkter blir sendt ut til alle elever som får tilbud om plass i slutten av mai/begynnelsen av juni.
Talentsenteret er et tilbud om tilpasset opplæring under opplæringsloven. Det betyr at elever som deltar på talentsenteret ikke får fravær fra sin ordinære hjemskole.
For grunnskoleelever reguleres deltakelsen av 25%-regelen i opplæringsloven. For elever ved videregående skole settes timene eleven deltar ved talentsenteret under koden «annen opplæring».
Talentsenter i realfag er et offentlig tilbud til elever med stort læringspotensial og det er gratis for alle å delta.
Talentsenteret dekker billigste reisevei etter samme regler som det offentlige skoleverket.
Undervisningen foregår primært på en av våre filialer i Oslo, Larvik eller Lillestrøm. Det vil være ekskursjoner til bedrifter, forskningsmiljøer og fagmiljøer, men det vil det informeres om i god tid.
Våre filialer:
- Teknisk Museum, Oslo
- Bjerke videregående skole, Oslo
- Hersleb videregående skole, Oslo
- Persbråten videregående skole, Oslo
- Haugenstua skole, Oslo
- Sophie Radich skole, Lillestrøm
- Thor Heyerdahl videregående skole, Larvik
Ja, det kan de. Talentsenteret i Oslo tar i mot elever fra hele Østlandsområdet.
Ved spørsmål eller henvendelser,
Hva kjennetegner elever med stort læringspotensial?
Det finnes ulike begreper for å omtale elever som er på et faglig høyere nivå enn andre elever, for eksempel evnerike elever, talentfulle elever, sterke elever, svært intelligente elever, høyt presterende elever og elever med akademisk talent.
Personlige egenskaper
Elever med stort læringspotensial har en del karakteristikker som skiller dem fra andre elever.
- Har en indre motivasjon for å lære som gjør at de ikke alltid bryr seg om karakterer
- Er veldig opptatt av «hvorfor» ting skjer
- Tilegner seg ny kunnskap raskt
- Trives med komplekse oppgaver
- Kan kritisere medelever og lærerens beslutninger og konklusjoner
Hva er forskjellen på skoleflink og stort læringspotensial?
Elever med stort læringspotensial er ikke nødvendigvis de skoleflinke elevene. Noen kan ha høy IQ, andre har et særskilt talent i et fag, mens andre igjen har talent utenom det vanlige innenfor flere fag. Noen barn har også dysleksi og ADHD, og kan ha vansker med lav motivasjon eller sosial funksjonsevne.
Skoleflink
- kan svarene
- er interessert
- er oppmerksom
- har gode ideér
- arbeider hardt
- svarer på spørsmålene
- er på toppen i alderstrinnet
- lytter med interesse
- lytter lett
- 6-8 repetisjoner før mestring
- forstår ideér
- liker jevnaldrende
- forstår meningen
- fullfører oppgaver
- er mottakelig
- kopierer presist
- liker skolen
- tar til seg informasjon
- tekniker
- husker godt
- foretrekker enkle «rett fram» framstillinger av fagstoffet
- er bevisst
- er fornøyd med egen læring
- oppfører seg som man skal
- liker rutine
Stort læringspotensial
- stiller spørsmålene
- er svært nysgjerrig
- er mentalt og fysisk involvert
- har ville og rare ideér
- er leken, og mister tidvis fokus om ikke interessert
- diskuterer detaljert, utbroderer
- er forbi alderstrinnet
- viser sterke følelser og meninger
- vet allerede
- 1-2 repetisjoner før mestring
- bygger abstraksjoner
- foretrekker eldre barn/voksne
- trekker slutninger
- starter prosjekter
- er intens
- skaper nytt
- liker læring
- bearbeider informasjon
- oppfinner
- gjetter godt
- trives best med kompleksitet
- er ivrig observerende
- er selvkritisk, og kritisk mot andre
- blir ofte innesluttet eller klassens klovn
- kan kjempe mot rutiner
Hvor mange elever har stort læringspotensial?
Elever med stort læringspotensial utgjør 10 – 15% av elevpopulasjonen. De er ikke nødvendigvis de flinkeste elevene i klassen som har toppkarakter, men de har et stort potensial til å oppnå fantastiske resultater i ett eller flere fag, og på et nivå som er mye høyere enn jevnaldrende hvis de får riktig tilpasset opplæring og støtte i skolen (NOU, 2016)*.
Får evnerike barn alltid gode karakterer?
Elever med stort læringspotensial motiveres sjeldent av karakterer. Deres motivasjon kommer fra deres indre behov for å lære, oppdage og undre. Karakterer er derfor et dårlig mål på elever med stort læringspotensial. Karakterer baserer seg på reproduksjon av kunnskap, noe disse elevene ofte mistrives med.

Om Talentsenteret ved Oslo vitensenter

Vi er et av seks vitensentre som drifter Talentsenter i realfag

Talentsenteret ved Oslo vitensenter har filialer i Oslo, Lillestrøm og Larvik
Hva er et talentsenter?
Etableringen av talentsentre i realfag er en oppfølging av realfagsstrategien "Tett på realfag", som lagt frem av Kunnskapsdepartementet høsten 2015. Talentsenteret i realfag er et tilpasset opplæringstilbud for elever med stort læringspotensial.
Våren 2019 ble talentsenterprogrammet etablert som et permanent opplæringstilbud for elever med stort læringspotensial, underlagt opplæringsloven, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Talentsenteret er et tilbud til elever på 7. til 10. trinn i grunnskolen, og elever som går de to første årene i videregående opplæring.
Talentsentrene skal
- Gi et faglig tilbud med utgangspunkt i matematikk, naturfag og de realfaglige programfagene for elever som trenger større utfordringer.
- Bidra til at flere barn og unge presterer på høyt og avansert nivå i matematikk, naturfag og i de realfaglige programfagene.
- Bidra til at elever med stort læringspotensial knytter kontakt med andre likesinnede gjennom organiserte elevnettverk.
Inngår i ordinær undervisning
Elevenes deltakelse inngår som en del av ordinær undervisning. Dette reguleres av opplæringsloven under vilkåret om omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag for enkeltelever.
I Kunnskapsdepartementets Veileder om organisering av elevene har de omtalt omdisponering på side 7. Her står det blant annet
«[…] Omdisponeringen av timer forutsetter at eleven får opplæring i alle kompetansemålene i læreplanene for fag. Dette kan altså ikke føre til at noen kompetansemål velges helt bort, men det vil være tillatt med noe redusert måloppnåelse innenfor det enkelte kompetansemål dersom det er grunn til å tro at elevens samlede måloppnåelse likevel blir bedre. Så langt det må antas at disse forutsetningene blir oppfylt, kan denne unntaksadgangen benyttes for så vel faglig svake som faglig sterke elever. […].»