VANNHJULET på teknisk museum

Alle foto, utenom andre krediterte: Kathrine Daniloff

Vannhjulet på Teknisk museum har stått stille i 18 år, men etter intense arbeider gjennom vinteren og våren 2020, er hjulet nå i drift igjen!

Stor var gleden da Teknisk museum åpnet på Kjelsås i 1986. Det digre vannhjulet, som var konstruert til åpningen, var en spektakulær del av bygningen.

- Vannhjulet er en viktig del av Teknisk museum, så vi har gledet oss veldig til å få det i drift igjen, sier Frode Meinich, direktør på Teknisk museum.

Film om vannhjulet

Her kan du se en samtale om vannhjulet mellom direktøren på Teknisk museum, Frode Meinich, og konservator Dag Andreassen. Du kan blant annet få vite hva en kjerrat er og hvordan denne type vannhjul ble brukt i sin tid. 

Film og klipp: Thomas Buikema Fjærtoft

Historien

Det første vannhjulet

Hjulet var i drift fram til ca 1999. Det var stadige utfordringer med driften av det gamle vannhjulet. Akslingen av jern fikk svai, og hjulet kom i kast. Dette førte til skader på broen som går inntil hjulet, fikk bolter til å ryke og det hele måtte stoppes. 

Det andre vannhjulet: Stillstand i 18 år
I 2000 ble det skotske firmaet Heritage Engineering engasjert for å evaluere vannhjulet. De anbefalte å bygge et nytt hjul framfor å repararere det gamle. I 2001 ble det samme firmaet gitt i oppdrag å bygge et nytt vannhjul og ny aksling. Det gamle ble sagd opp og fjernet. Det nye hjulet ble produsert i Skottland og montert på museet i 2002. Den nye akslingen av hel eik skulle sikre at akslingen ikke fikk svai. Hjulet ble fortsatt drevet av vann som ble sirkulert av et skjult pumpesystemet i kulverten under bassenget under hjulet.

Selv med en omfattende vedlikeholdsplan for ukentlig vedlikehold, ble gleden imidlertid kortvarig.

Det kom kast i hjulet etter kort tid, noe som førte til at trekiler mellom aksling og hjul poppet ut og gjorde problemene med kast enda verre. Hjulet ble tatt ut av drift og har stått stille i 18 år siden den gang.

Det hører med til historien at vannhjulene, som ble brukt for å drive ulikt gjennom tidene, også hadde kort driftstid pga. ekstrem slitasje, blant annet fordi de ble drevet av rennende vann med ujevn hastighet.

Saken fortsetter under bildene

Vannhjulet fra 2002 har nå, vinteren 2020, fått en ny aksling i stål. Vi håper det vil sikre at vannhjulet kan holdes i drift i mange år fremover.

Tegninger av vannhjulet

Med sine åtte meter i diameter ruver vannhjulet på museet. Ser du deg rundt på museumsbygningen, vil du kjenne igjen de runde formene fra hjulet i bygningens arkitektur. 

Ny drift fra vinteren 2020

I slutten av januar startet det samme skotske firmaet, men nå innlemmet i Walter MacFarlane Company jobben med å få satt i gang hjulet igjen. Akslingen er i stål og er nå boltet permanent mot hjulet slik at man ikke skal være avhengig av stadig tilpasning av kiler. Pumpene som sirkulerer vann byttes og det er lagt en duk for å sikre at bassenget er tett.

- Siden dette er en kopi av en kopi har vi tillat oss også å innføre et gummihjul med hydraulisk motor, som skal hjelpe til å sikre at hjulet går med en jevn hastighet for å begrense belastningen, forteller Meinich.

Ville det gå bra, denne gangen?

-Vi fikk forsikringer fra firmaet som gjennomfører dette om at det nå skal gå bra, men noen egentlig garanti har vi ikke. Med en ny måte å drive hjulet på, vil forholdene bli mer kontrollerte slik at det ikke skal oppstå store variasjoner i kontaktpunktene mellom akslingen og hjulet. Derfor håper vi nå at våre besøkende i mange år fremover kan glede seg over et vannhjul i drift, sier Meinich.

Verdens største?

Det er søkt med lykt og lupe for å finne et innendørs vannhjul som er større enn det som står på museet, uten hell. Er det noen som kjenner til et innendørs vannhjul som er større enn åtte meter i diameter?

Send gjerne e-post til post(at)tekniskmuseum.no og merk mailen med vannhjul hvis du kjenner til større hjul.

Venneforeningen finansierer oppgraderingen av vannhjulet

- Vi er svært takknemlige for at museets venneforening har finansiert drømmen om  å sette i gang vannhjulet igjen, understreker Meinich.

Vil du vite mer?

Her kan du lese mer om vannhjul: 

Store norske leksikon

Wikipedia norsk

Wikipedia engelsk

 

Se bilder fra arbeidet med å sette i stand vannhjulet: 

Akslingen kom til museet den 30. januar 2020. 

Akslingen blir kjørt fra verkstedet til vannhjulet. Leder av utstillingsgruppa, Henning Sandsdalen og sikkerhets- og driftsleder, Thomas Ruud sikrer lasten. 

Akslingen blir ført gjennom veggen, inn i vannhjulet. Det var ingen liten operasjon. 

Museets egen Thomas Buikema Fjærtoft lager film om vannhjulets vei fra stillstand til drift. 

Her kommer den tunge stålakslingen gjennom veggen. Sjansen for å skade selve veggen var ganske stor, så det ble brukt tid til å lirke og balansere forsiktig.

Direktør ved Teknisk museum, Frode Meinich følger spent med. 

Direktør ved Teknisk museum, Frode Meinich kan registrere at akslingen endelig er på plass. Det ble spontane jubelrop og store applaus fra alle involverte. 

Det er ikke hver dag det skotske firmaet gjør en sånn operasjon, så det var trolig godt å puste litt lettet ut etter at det kunne konstateres at det gikk bra. 

Bildet viser en fornøyd gjeng etter en vellykket testkjøring før det videre arbeidet med av vann og alt annet som skulle til før det kunne settes i kontinuerlig drift.

Her ser du museets direktør Frode Meinich og driftsleder Thomas Ruud sammen med hele Walter MacFarlane & Co., som har satt i stand hjulet. Foto: Thomas B. Fjærtoft


Kontakt oss

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Org. nr.: 979676832

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Eller fyll ut kontaktskjema

Skole og barnehage:
Epost (kontaktskjema)
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir–fre kl. 13.15–15

 

Nyhetsbrev

Ja, takk!

Vennligst aktiver javascript for å kunne sende dette skjemaet