Matematikk
Brøk
Lær om brøk på en morsom og engasjerende måte med denne praktiske aktiviteten. Vi introduserer brøk til barna gjennom ulike interaktive øvelser, slik at elevene får mulighet til å lære og øve på grunnleggende brøkregning samtidig som de har det gøy.
Målgruppe: 3.-4. trinn
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 60 minutter
Fagområde: Matematikk
Lærerplan:
Kompetansemål
- Utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjoner
- Representere divisjon på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I denne aktiviteten skal barna jobbe i grupper med to eller tre elever. Kjernen i opplegget er å introdusere brøk på en enkel og ufarlig måte. Vi vil ha en samtale om brøker, brøkdeler, hvor de finnes, og gjennom tre praktiske aktiviteter vil vi øve på og leke med brøker.
Beskrivelse av timen:
Læringsaktiviteten foregår i et eget rom. Læringsaktivitet er delt i 3 deler; introduksjon, en samtale mellom barna og pedagogen, og aktiviteter.
Intro (ca. 10 min):
- Barna møter omviseren ved søylen de blir tildelt i resepsjonen.
- Så går vi til glassrommet i tredje etasje hvor aktivitet skal skje.
- Pedagogen har en samtale med barna om brøk, komponentene av brøk (teller, nevner, brøkstrek) og hvor man kan finne/bruke brøk
Gruppe aktivitet (ca.10 min):
- Klassen blir delt i grupper på to eller tre elever.
- Pedagogene forklarer først oppgaven hvor barna bruker brøkskiver til å gjennomføre oppgaven.
- Når oppgaven er gjennomført, blir det en kjapp oppsummering før stasjonarbeid.
Stasjoner (ca. 30 min):
- Pedagogen forklarer to stasjonsaktviteter
- Første stasjon handler om å sette sammen forskjellige brøkdeler til å lage en hel. Her får elevene forskjellige materialer som Lego, vekt og annet utstyr til å gjennomføre oppgaven.
- Stasjon nummer to bruker plastelina til å øve og leke med brøk.
- Eleven får rundt 10-12 minutter til å gjennomføre oppgaven per stasjon.
Avslutning (ca. 5 min):
- Vi avslutter læringsaktiviteten med en kjapp oppsummering.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.
Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Shahzia

Siri Hanna

Kjersti
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Hvordan kan du dele en terning inn i mengder? (hva er en mengde)
-
Hva tror du er den største mengden som finnes? (lurespørsmål)
-
Hva er forskjellen på en del og en helhet?
-
Hvordan kan du lage brøk av en løk?