Realfagdag
for 5.–7. trinn
I dette læringstilbudet legger vi til rette for en spennende realfagdag med fokus på programmering og skaping.
For å få en Realfagdag må du først bestille et Super:bit-opplegg som første økt og et valgfritt undervisningsopplegg fra kolonnen Undervisningsøkt 2. Skriv "Realfagdag" i kommentarboksen under "Spesielle hensyn" i bestillingen.
Målgruppe: 5.-7. trinn
Antall: Maks. 28 elever
Varighet: 3,5–4 timer avhengig av opplegg
Fagområde: Programmering og skaping
Læreplan: Klikk på læretilbudet for å lese mer om læreplanen
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Ta med klassen på fagdag i programmering og skaping. Fagdagen består av to undervisningsøkter. Klassen får en undervisningsøkt før lunsj og etter lunsj. Elevene kan utforske museet og vitensenteret før, mellom og etter undervisningsoppleggene.
Beskrivelse av timen:
Lærer henvender seg i resepsjonen ved ankomst og vil få informasjon om hvor og når klassen skal møte. Første undervisningsøkt starter kl. 10. Total varighet på fagdagen varierer etter hvilke undervisningsopplegg som velges etter lunsj. Hvert opplegg varer mellom 1-1,5 timer. Mer spesifikk informasjon om hvert opplegg finnes i listen nedenfor.
Undervisningsøkt 1, velg én av:
I denne økten vil vi utforske grunnleggende konsepter innenfor programmering ved å bruke en micro:bit for å lage en tegnerobot. Vi vil kombinere kreativitet med teknologi for å lage et morsomt og interaktivt prosjekt.
Læreplan:
Kunst og håndverk (5.-7.trinn):
- Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Naturfag (5.-7.trinn):
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Matematikk:
- Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker. (5.trinn)
- Bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske
super:bit 2.0 er et undervisningstilbud der elevene får en introduksjon til blokkbasert programmering i MakeCode for micro:bit. Elevene programmerer en micro:bit og styrer en robotbil til å løse ulike utfordringer.
Læreplan:
Kunst og håndverk (5.-7.trinn):
- Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Naturfag (5.-7.trinn):
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Matematikk:
- Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker. (5.trinn)
- Bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre (6.trinn).
Undervisningsøkt 2, velg én av:
Hvordan kan en tretopphytte se ut avhengig av hvem som bor der og hvilke materialer man har tilgjengelig? Innenfor klare kreative rammer skal elevene være oppfinnsomme og spesialdesigne en mini-tretopphytte som de deretter skal bygge.
Læreplan:
Kunst og håndverk (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
- Kommunisere ideer
- Utvikle forståelse for materialers egenskaper, funksjonalitet og uttrykk
- Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsning
- Designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
- Arbeide praktisk og lage egne modeller
- Utvikle skaperglede
- Forstå og skape teknologi
- Designe og lage et produkt basert på brukerbehov
Ved å programmere geometriske former lager elevene kodekunst på en sandskriver. Vi bruker blokkbasert programmering som likner Scratch/MakeCode. Til slutt viser elevene frem resultatet i en utstilling.
Hvordan kan vi bevare og bruke energi på en effektiv måte? I dette undervisningsopplegget blir elevene gitt en utfordring som skal løses før tiden renner ut! Kunnskap om energi og kjemi blir satt på prøve. Hvilke av gruppene løser sin utfordring på best måte?
Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- bruke partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser
- samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
Kunst og håndverk (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
Forberedelser
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet.
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.