Skip to main content

Kodekraft

spilldesign

Få en smakebit på programmering gjennom å lage et retro dataspill! Spillet programmeres på museets datamaskiner og kan til slutt spilles på elevenes egne telefoner.

I dette opplegget vil elevene få en innføring i enkel programmering ved å lage et retro spill. Vi bruker blokkprogrammering i nettsiden MakeCode Arcade, og det kreves ingen forhåndskunnskaper. På denne nettsiden finner du gode pedagogiske ressurser for elever og lærere som kan brukes til etterarbeid i klasserommet.

Tilbudet er gratis for 9. og 10. trinn i Oslo og Nittedal,  og er sponset av Equinor og Morgendagens helter. Les mer om undervisningstilbudet på Kodekraft.no.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


For 9. og 10. trinn

Maks 28 elever


Programmering

Varighet 90 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kjerneelement):
  • Forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering
Kunst og håndverk (kompetansemål for 10. trinn):
  • Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
Teknologi og design (valgfag):
  • Designe og grunngi konsept for teknologiske produkter

    Beskrivelse av timen
    Introduksjon (ca. 10min)
    • Klassen møter veilederen i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet
    • Kort samtale om programmering
    Aktivitet (ca. 75 min)
    • Introduksjon til MadeCode Arcade
    • Elevene jobber i par for å lage sitt dataspill under veiledning av pedagogen
    Avslutning (ca. 5 min)
    • Lagring av spillet
    • Elevene kan fortsette å utvikle spillet hjemme eller på skolen
    Praktisk informasjon
    Lærerens rolle

    Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

    Før besøket

    Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet og fortell om hva som skal skje.

    Det er ikke nødvendig å ta med egen datamaskin. 

    Etter besøket

    Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

    Se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

    Du møter en av oss!

    Linda Fladmoe
    Linda
    Catharina Hoff
    Catharina
    Ane Moen Zahl
    Ane
    Andri Spilker
    Andri

    Vanlige spørsmål og svar

    Hva skjer ved ankomst?

    En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

    Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

    Er dette undervisningstilbudet gratis?

    Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

    Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

    Hvilke betalingsmåter har dere?

    Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

    Har vi tilgang til hele museet?

    Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

    Hvor kan vi ta en matpause?

    Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

    Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

    På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

    • være forbilder for hverandre
    • være snille mot hverandre og utstillingene
    • bruke innestemme
    • ikke løpe.

    OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

    Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

    Ressurser

    Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

    Ungdommer i Teknolab

    Undringsspørsmål

    • Hva slags spill liker dere å spille, og hva gjør at det er morsomt eller utfordrende?
    • Hvilke retrospill kjenner du til, og hvordan kan du bruke ideer fra disse spillene i ditt eget spill?
    • Hvordan kan du bruke testing og feilsøking for å forbedre spillet ditt og gjøre det mer morsomt eller utfordrende?

    Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

    Tilbake til toppen