Kodekraft
spilldesign
- Hjem
- Skole og barnehage
- 8.–10. trinn
- Kodekraft
Få en smakebit på programmering gjennom å lage et retro dataspill! Spillet programmeres på museets datamaskiner og kan til slutt spilles på elevenes egne telefoner.
I dette opplegget vil elevene få en innføring i enkel programmering ved å lage et retro spill. Vi bruker blokkprogrammering i nettsiden MakeCode Arcade, og det kreves ingen forhåndskunnskaper. På denne nettsiden finner du gode pedagogiske ressurser for elever og lærere som kan brukes til etterarbeid i klasserommet.
Tilbudet er gratis for 9. og 10. trinn i Oslo og Nittedal, og er sponset av Equinor og Morgendagens helter. Les mer om undervisningstilbudet på Kodekraft.no.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Læreplan og kompetansemål | Naturfag (kjerneelement):
Kunst og håndverk (kompetansemål for 10. trinn):
Teknologi og design (valgfag):
|
Beskrivelse av timen | Introduksjon (ca. 10min)
Aktivitet (ca. 75 min)
Avslutning (ca. 5 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolleVi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøketVåre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet og fortell om hva som skal skje. Det er ikke nødvendig å ta med egen datamaskin. Etter besøketReflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. Se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. |
Du møter en av oss!
Linda
Catharina
Ane
Andri
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Undringsspørsmål
- Hva slags spill liker dere å spille, og hva gjør at det er morsomt eller utfordrende?
- Hvilke retrospill kjenner du til, og hvordan kan du bruke ideer fra disse spillene i ditt eget spill?
- Hvordan kan du bruke testing og feilsøking for å forbedre spillet ditt og gjøre det mer morsomt eller utfordrende?