Musikk og naturfag (GRATIS)
Lydlab - Lag musikk til video
Har du noen gang blitt fascinert eller giret av musikken når du ser film? Ta med klassen på Teknisk museum og la elevene få utfolde seg med lyd til video. Undervisningtilbudet er gratis.
Målgruppe: 7. og 8.-10. trinn
Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to
Varighet: 90 minutter
Fagområde: Musikk og naturfag
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Læreplan:
7.trinn:
Musikk:
- Lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet.
- Bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk.
Naturfag:
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Læreplan:
8.-10.trinn:
Musikk:
- Skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder.
- Utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler.
- Lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra ide til ferdige resultat.
Kunst og håndverk
- Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Klassen din kan bli med og skape magi mellom lyd og bilder når dere får muligheten til å programmere musikk til filmklipp.
Vi bruker musikkverktøyet Soundtrap til å la elevene lage komposisjoner for å lydsette et filmklipp. Med nærmest frie tøyler til verktøyene vil elevene få jobbet kreativt, samarbeide, programmere og presentere for hverandre.
Beskrivelse av timen:
Intro (30 min):
- Introduksjon til oppgaven
- Innføring i programvaren Soundtrap
Hoveddel (60 min):
- Elevene jobber sammen to og to og legger musikk til video
Avslutning (30 min):
- Presentasjon av elevenes arbeider
- Sammenfatning/oppsummering
Tilbudet er sponset av Equinor og Morgendagens helter, og utviklet av VilVite, vitensenteret i Bergen.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke ta med datamaskin eller øreklokker, museet stiller med alt nødvendig utstyr.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
Linda
Tommy
Catharina
Forarbeid:
Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Hva er egentlig musikk?
-
Hvilke eksempler på filmmusikk kjenner dere til?
-
Hvordan kan musikk påvirke hvordan man opplevver en film/videoklipp?
-
Hvilke forskjeller finnes det på musikken som ble laget for 50 år siden og musikken som blir laget nå?
Analyser en filmtrailer
Velg en filmtrailer som inneholder en del musikk og se sammen på lydbildet (det vil si, se på musikken, stillheten, lydene). Forslag til spørsmål for å sette i gang en samtale med elevene:
-
Hvis det er musikk, kan dere identifisere hvilke instrumenter som er brukt?
-
Hvilke forventninger får du til filmen basert på lydbildet?
-
Hvis du skulle endre noe i lydbildet for å få etter din mening enda bedre filmmusikk, hva skulle det vært, og hvorfor?