Skip to main content
           

To english site

Kunst og håndverk

Tretopphytte

Hvordan kan en tretopphytte se ut avhengig av hvem som bor der og hvilke materialer man har tilgjengelig? Innenfor klare kreative rammer skal elevene være oppfinnsomme og spesialdesigne en mini-tretopphytte som de deretter skal bygge.

Målgruppe: 5.-7. trinn

Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen tre og tre 

Varighet: 105 minutter 

Fagområde: Kunst og håndverk, naturfag

Lærerplan:

Kunst og håndverk (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
  • Kommunisere ideer
  • Utvikle forståelse for materialers egenskaper, funksjonalitet og uttrykk
  • Bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsning
  • Designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 7. trinn):
  • Arbeide praktisk og lage egne modeller
  • Utvikle skaperglede
  • Forstå og skape teknologi
  • Designe og lage et produkt basert på brukerbehov

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Tretopphytte er en styrt aktivitet hvor elevene jobber sammen tre og tre. Elevene får være kreative og oppfinnsomme når de lager en tretopphytte for en spesifikk bruker. Gjennom flere kreative grep får de videreutviklet ideene sine før de bygger tretopphytten med materialene som er tilgjengelig. Hensikten med dette undervisningsopplegget er å gjennomføre en designprosess og skape et produkt som er tilpasset en definert bruker.

Beskrivelse av timen:

En veileder kommer og møter elevene i resepsjonen og tar klassen med til undervisningsrommet. 

Intro (10 min)
  • Elevene setter seg sammen i grupper på tre.  
  • Elevene får se ulike type trehytter og blir introdusert for den kreative metoden man skal bruke gjennom timen. 
Hoveddel (80 min)
  • Gruppene får utdelt forskjellige kort som sier noe om hvordan tretopphytten skal utformes, til hvem den skal bygges og hvilket materiale som må inkluderes. 
  • Gruppene bygger tretopphytten sin med de tilgjengelige materialene 
Avslutning (20 min)
  • Elevene rydder og sorterer materialer som kan gjenbrukes og som skal kastes 
  • Gruppene setter hytten sin i utstillingsområdet og holder en kort presentasjon av tretopphytten sin 
  • Gruppen kan om ønskelig ta med seg hytten hjem 
  • En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
  • Småbarns jumbo testerørset. Foto.
  • En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Det er ikke nødvendig å ta med datamaskin. 

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Catharina
Portrett av en dame. Foto.
Jon
Portrett av en dame. Foto.
Hana
Portrett av en dame. Foto.
Andri

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Hva forbinder du med ordet tretopphytte?

  • Hvilke andre typer hytter finnes det?

  • Hvilke fordeler og utfordringer har en tretopphytte sammenlignet med en vanlig hytte?

  • Hvordan ville din drømmetretopphytte sett ut? Tegn og forklar.

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Abonner på vårt nyhetsbrev
Tilbake til toppen