Ny utstilling!
Åpner 24. mai kl. 18

Fra 21.mars 2019

Fra 21.mars 2019

Fra rasetyper til DNA-sekvenser / From racial types to DNA sequences

previous arrow
next arrow
Slider

Åpningstider

Åpningstider i skoleåret:
Tir–fre: 9–16 | Lør–Søn: 11–18 | Man: Stengt

Kr. himmelfart:
Torsdag 30. mai: 11–18
Fredag 31. mai: 9–16

Pinsen 2019:
britiskeflagget 30Lørdag 8. juni: 11–18
Søndag 9. juni: 11–18
Mandag 10. juni: 11–18

Sommeråpent:
22. jun.–18. aug.: 11–18

Stengte dager: Julaften, 1. juledag, nyttårsaften, 1. nyttårsdag og 17. mai. 

BILLETTER:
Barn 4−17 år: kr 100 | Voksne: kr 150 | 2v+4b: kr 450 | Les mer

Finn oss | Kontakt | Praktisk
Begrenset antall parkeringsplasser


Viktig melding: Astroamfiet er dessverre midlertidig ute av drift, men vi setter opp astroshow i auditoriet til annonserte tider. Hold deg oppdatert på aktivitetsprogrammene her.

Lyden av et østtysk musikkinstrument

I 1968 krysset tre NRK-medarbeidere grensen over til Øst-Berlin. Kort tid etter ble et elektronisk musikkinstrument kalt Subharchord i all hemmelighet sendt til Oslo. Nå arbeides det med å få frem lyden i instrumentet.

6. juni på Teknisk museum: Konsert med Subhachord av Biosphere. Presentasjon av dokumentarfilm om Subharchord med regissør Ina Pillat. 
Fra 11. juni: Se Subharchord i utstillingen Musikkmaskiner. Velkommen!

Foto: Subharchord II ved Norsk Teknisk Museum. Kredit: Foto: Norsk Teknisk Museum

Storpolitikk og elektronisk musikk


Historien om dette merkelige instrumentet fletter sammen storpolitikk og elektronisk musikk. Den elektroniske lydgeneratoren Subharchord ble utviklet i Øst-Berlin på 1960-tallet, ved ”Labor für musikalisch-akustische Grenzprobleme”. Totalt ble det produsert syv instrumenter. Betingelsene for arbeidet var ikke de enkleste. Den sovjetiske lederen Nikita Khrusjtsjov fordømte elektronisk musikk som en kakofoni som ikke passet med sosialismen.


Subharchorden var et studioinstrument som kunne skape kunstige elektroniske lyder. Teknisk sett var instrumentet meget spesielt. Det skilte seg fra vanlige synthesizere ved at det var basert på såkalt subharmonisk frekvensdeling. Av de syv produserte instrumentene forble alle i Øst-Europa bortsett fra det ene som ble solgt til NRK. I dag er dette et av tre bevarte instrumenter.


I NRK


Lederen for NRKs musikkavdeling, Gunnar Sønstevold, brukte instrumentet i NRKs studio for elektronisk musikk. Instrumentet kunne gi lyder og klanger til ulike fjernsynsproduksjoner. Det er imidlertid uklart hvor mye instrumentet faktisk ble brukt. Antakeligvis ikke så mye. Etter en stund ble instrumentet flyttet fra studioet i NRK og hjem til Gunnar Sønstevold.


Er det fortsatt lyd i instrumentet?


Siden begynnelsen av 1990-tallet har NRKs østtyske Subharchord vært utstilt på Ringve Museum i Trondheim. Nå befinner instrumentet seg på Norsk Teknisk Museum i Oslo, hvor det arbeides med å få satt det i spillbar stand.


– Vi er spente på resultatet, sier konservator Frode Weium, som leder prosjektet og har elektroniske musikkinstrumenter som spesialfelt. Samtidig som instrumentet settes i stand ønsker han at det endres så lite som mulig fra det opprinnelige.



To av de østtyske ingeniørene og teknikerne fra 1960-tallet, Gerhard Steinke og Georg Geike, har bidratt med råd og opplysninger. Ringve Museum har sammen med Geike gjort en tilstandsvurdering av instrumentet. Deutsches Technikmuseum i Berlin har sendt kopier av de originale Subharchord tegningene til Oslo. Selve arbeidet utføres av Bjørn Roar Svensson. Han arbeidet tidligere i NRK og sammen med Sønstevold på 1970- og 80-tallet, og kjenner instrumentet godt. Det er langt fra første gang at Svensson åpner opp instrumentet når han nå leter etter årsaker til at lyden ikke kommer som den skal.


Konsert, film og utstilling


Dette er et omfattende samarbeidsprosjekt, forteller Weium. Hvis de klarer å sette instrumentet i spillbar stand, vil det bli demonstrert av den norske musikeren Biosphere (Geir Jenssen) under en konsert som holdes på Norsk Teknisk Museum torsdag 6. juni i forbindelse med Only Connect Festival of Sound. Der vil også regissøren Ina Pillat, som opprinnelig kommer fra Østtyskland og nå er bosatt i Oslo, presentere sin kommende dokumentarfilm om denne Subharchorden. Fra 11. juni vil instrumentet bli vist i utstillingen ”Musikkmaskiner” på Teknisk Museum på Kjelsås.

Kontakt: Konservator Frode Weium, tlf 22 79 60 26 / 93 45 44 89 eller på e-post

 

Samarbeidspartnere

Sparebankstiftelsen 200crop       atea 300

 

 

Kopirett © 2012 Norsk Teknisk Museum. Alle rettigheter reservert.
Norsk Teknisk Museum, Kjelsåsveien 143, 0491 Oslo | Telefon: 22 79 60 00 |e-post
Design | Utvikling: akzidenz as  -  Bygget med HTML5 og CSS3