Kronprins Olav på Bygdø Kongsgård,1913. Fotograf: Dronning Maud, De kongelige samlinger.
Utstillingen ble avsluttet i 2024.
KONGELIGE FREMKOMSTMIDLER
Bilene og sykkelen i denne utstillingen har alle en tilknytning til det norske kongehuset. Samtidig forteller de helt egne historier. De gjenspeiler kongehusets liv og endringer i det norske samfunn.
Kronprins Olavs «Baby Cadillac» fra 1912 var en lekebil, men har samtidig en plass i den tidlige historien om elektriske biler. Kong Haakons staselige Minerva fra 1913, som han kjøpte få dager etter at han hadde tatt førerkort, gjorde tjeneste helt til 1930-årene. Før andre verdenskrig eide kong Haakon også en Raleigh sykkel, som var blant de mest kostbare syklene man fikk kjøpt. Den åpne Buick’en fraktet kronprins Olav gjennom Oslos gater 13. mai 1945 og er et bilde på frihetsdagene etter andre verdenskrig.
Norsk Teknisk Museum har flere «kongelig gjenstander» i sin samling. I utstillingen I/O (plan 4) kan du også se Kong Olavs store mobiltelefon fra 1980-årene, i utstillingen Liv og død (plan 2) finner du elektriske behandlingsapparater gitt av Slottet, mens musikkutstillingen (plan 2) viser dronning Mauds grammofon og hennes selvspillende piano fra tidlig på 1900-tallet.
ROYAL VEHICLES
The cars and the bicycle in this exhibition are all related to the Norwegian Royal House. At the same time, they tell their own separate stories. They reflect the life of the Royal House and changes in Norwegian society.
Crown Prince Olav’s ”Baby Cadillac” from 1912 was a toy car, but at the same time it has a place in the early history of electric vehicles. King Haakon’s impressive Minerva from 1913, which he bought a few days after getting his driving license, was in service until the 1930s. Before WW2, King Haakon also owned a Raleigh bicycle, which was among the most expensive bikes on the market. The open Buick, which brought Crown Prince Olav through the streets of Oslo on 13 May 1945, symbolizes the days of liberation after WW2.
Norsk Teknisk Museum has many “royal objects.” In the exhibition I/O (top floor) you can also see King Olav’s huge mobile phone from the 1980s, in the exhibition Life and Death (ground floor) you can find electrical treatment apparatus donated by the Royal Palace, while the Music Machines exhibition (ground floor) displays Queen Maud’s gramophone and her self-playing piano from the early 20th Century.
Kong Olavs Cadillac fra 1912. Foto: Teknisk museum fotoarkiv
Kronprins Olavs Cadillac, 1912
Julen 1912 fikk ni år gamle kronprins Olav en elektrisk drevet miniatyrbil av sin bestemor, dronning Alexandra av England. Bilen var en barneversjon av en Cadillac Roadster, som fikk kallenavnet «Baby Cadillac». Den hadde en rekkevidde på 25 kilometer og en toppfart på 20 kilometer i timen. Kronprinsen kjørte rundt på Bygdøy kongsgård, allerede før hans far hadde fått egen bil.
Den engelske importøren av Cadillac fikk produsert to slike miniatyrbiler til bilutstillinger i London og Paris. Bilene gikk på batteri og ble drevet av en elektrisk selvstartermotor, som var en nyhet Cadillac lanserte i 1912. I alt ble det laget tre biler, men kronprins Olavs «Baby Cadillac» er den eneste vi kan bekrefte at fortsatt finnes. Den ble gitt til Norsk Teknisk Museum i 1948.
Kong Haakon på vei inn i Oslo domkirke ved regentjubileet i 1930, med Minervaen i bakgrunnen. Foto: Hans Henriksen / Nasjonalbiblioteket.
Kong Haakons Minerva, 1913
Kong Haakon kjøpte sine to første biler i juli 1913, få dager etter at han hadde tatt førerkort. Det var to belgiske luksusbiler av merket Minerva, en åpen og en lukket, med firesylindret motor på 4,5 liter og 50 hestekrefter. Bilene fikk kjennetegnene A-1 og A-2 (senere omregistrert til A-201). De ble brukt til private ettermiddagsturer, fjellturer og offisielle oppdrag. Kongen satt ofte selv bak rattet, andre ganger hadde han sjåfør. Han hadde rykte som en hensynsfull bilfører
Minerva hadde startet bilproduksjon i 1902. Karosseriene til kongens to Minerva’er ble bygget av O. Sørensen Vogn- og Karosserifabrikk i Møllergaten i Oslo, som tidligere hadde levert hestevogner til kongehuset. Etter å ha vært i bruk helt til 1930-årene, ble de to bilene sendt til opphugging i 1937. Den utstilte bilen ble imidlertid reddet og gitt til Norsk Teknisk Museum.
Foto: Teknisk museum fotoarkiv
Foto: Teknisk museum fotoarkiv
Buick Roadmaster, 1938
Fem dager etter Tysklands kapitulasjon, 13. mai 1945, vendte kronprins Olav tilbake til Norge. Til jubel fra en stor folkemengde gikk kronprinsen i land på Akershuskaia og ble kjørt gjennom Oslos gater i denne Buick’en fra 1938, som var utlånt av høyesterettsadvokat Leif Nagell-Erichsen. Bilen ble også brukt i en bilkortesje gjennom hovedstaden med resten av kongefamilien 7. juni 1945, da sammen med deres egen Buick 1939-modell. Ved begge anledningene var motstandshelten Max Manus med som livvakt.
Buick Roadmaster ble laget fra 1936 av Buick-avdelingen til den amerikanske bilprodusenten General Motors. Den ble raskt populær i kongelige kretser. Den utstilte bilen er en modell 80 C med en V8-motor på 5,2 liter og 141 hestekrefter.
Teknisk museums arkiv
Kong Haakons Raleigh sykkel, 1930-årene
Raleigh er en av verdens eldste sykkelprodusenter, etablert i 1885 i Nottingham i England. I tiårene før andre verdenskrig var Raleigh den største sykkelprodusenten i verden.
Raleighs sykler ble også solgt i Norge. De var blant de mer kostbare syklene. I slutten av 1930-årene kostet de ulike modellene mellom 160 og 260 kroner, mens lønnen til en vanlig industriarbeider kunne ligge rundt 50 kroner i uken.
NTM 17940. Gave fra Det norske kongehus
King Haakon’s Raleigh bicycle, 1930s
Raleigh is on of the world’s oldest bicycle manufacturers, established in 1885 in Nottingham, England. In the decades before World War II, Raleigh was the largest bicycle manufacturer in the world.
Raleigh’s bicycles were also sold in Norway. Thew were among the more expensive bikes. In the late 1930s, the various models cost between NOK 160 and 260, while the salary of an industrial worker could be around NOK 50 a week.
Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.