BMW har lange tradisjoner for levering av Politi motorsykler
over store deler av verden.

Enkle og driftssikre 2 sylindrede luftkjølte boksermotorer, var deres varemerke gjennom mange år. Fra 60-70 tallet tok Japanerne over føringen for utviklingen av nye motorsykkel modeller. BMW`s boksermotorer ble utover 70-tallet oppfattet som noe gammeldags og i det stille jobbet de med en helt ny konstruksjon. På begynnelsen av 80-tallet lanserte de en helt nyutviklet vannavkjølt 4 sylindret 1000ccm motor, typebetegnelsen ble «K100». Motoren ble plassert liggende på langs i rammen, noe man ikke hadde sett tidligere. Fra 1983 var modellen i full produksjon. De første årene produserte de den gamle luftkjølte boksermotoren parallelt, da mange «sverget» til denne motortypen. Etter hvert ble den nye «K100» Politiets første valg. Mange oppfattet den nye modellen som noe tung i forhold til de gamle. Etter et par års produksjon av K100 kom de derfor med en lettere utgave som de kalte «K75». Denne modellen var i utgangspunktet lik K100, men de hadde fjernet en sylinder, slik at de nå satt igjen med en 3 sylindret motor på 750ccm. Vekten på sykkelen ble lavere, og mange foretrakk faktisk denne modellen framfor den største.

 

Vårt eksemplar

Museets eksemplar var i tjeneste fram til 2008. Etter å ha blitt solgt på auksjon ble den satt bort og lagret utendørs. 12 år senere var den i svært dårlig forfatning og Venneforeningen får tilbud om å overta den. Etter mange timers arbeid, fremstår den nå som da den var i tjeneste. Ifølge politietets opplysninger har den tjenestegjort i Vestfold Politidistrikt.

Slik begynte det. Det tok mange år før den kunne fremstå i ny original drakt:

Mer info fra innsiden

Venneforeningen kontaktet Tor Linnerud som jobbet i politiet på denne tiden og har som motorsyklist god kjennskap til dette. Han vil gjerne gi oss mer informasjon: "Oslo fikk vel 10 av disse. De var ikke særlig populære, da motoren var for puslete. Særlig fordi vi husket 80-tallet da vi fikk 18 nye K100 på en gang. Og de hadde bare vindskjerm, kåpa på K75 ble for stor til bybruk. Dog fikk vi en K75RS ca 1990 i sivil versjon for trafikk-overvåkning. Tilbakemeldingen da var at den var lettkjørt, men for motorsvak. Uansett hva noen måtte si offisielt, så var ingen av de operative tjeneste-mennene fornøyd med 75 hk. Det var Honda som hadde avtale på den tiden, med 1100 Pan European. På nittitallet kjørte Oslo derfor med en blanding av Honda og BMW. Selv var jeg på havnepolitiet den tiden. I 2000 og 2001 ble alle Oslosyklene byttet til K1200RS, men K75 ble beholdt til vinterbruk og opplæring. Senere ble R1200GS kjøpt til vinterbruk, og nå er hele Osloparken GS for helårsbruk," avslutter han.