BMW K75 er det siste skudd på stammen av
Venneforeningens Museumsprosjekt
BMW har lange tradisjoner for levering av
Politimotorsykler
over store deler av verden.
Enkle og driftssikre 2 sylindrede luftkjølte boksermotorer, var deres varemerke gjennom mange år. Fra 60-70 tallet tok Japanerne over føringen for utviklingen av nye motorsykkel modeller. BMW`s boksermotorer ble utover 70-tallet oppfattet som noe gammeldags og i det stille jobbet de med en helt ny konstruksjon. På begynnelsen av 80-tallet lanserte de en helt nyutviklet vannavkjølt 4 sylindret 1000ccm motor, typebetegnelsen ble «K100». Motoren ble plassert liggende på langs i rammen, noe man ikke hadde sett tidligere. Fra 1983 var modellen i full produksjon. De første årene produserte de den gamle luftkjølte boksermotoren parallelt, da mange «sverget» til denne motortypen. Etter hvert ble den nye «K100» Politiets første valg. Mange oppfattet den nye modellen som noe tung i forhold til de gamle. Etter et par års produksjon av K100 kom de derfor med en lettere utgave som de kalte «K75». Denne modellen var i utgangspunktet lik K100, men de hadde fjernet en sylinder, slik at de nå satt igjen med en 3 sylindret motor på 750ccm. Vekten på sykkelen ble lavere, og mange foretrakk faktisk denne modellen framfor den største.