– Vi var spente på resultatet, sa konservator Frode Weium, den gang. Han ledet prosjektet og har elektroniske musikkinstrumenter som spesialfelt. Samtidig som instrumentet ble satt i stand ønsket han at det endres så lite som mulig fra det opprinnelige.
To av de østtyske ingeniørene og teknikerne fra 1960-tallet, Gerhard Steinke og Georg Geike, bidro med råd og opplysninger. Ringve Museum utførte sammen med Geike en tilstandsvurdering av instrumentet. Deutsches Technikmuseum i Berlin sendte kopier av de originale Subharchord-tegningene til Oslo. Selve arbeidet ble utført av Bjørn Roar Svensson. Han arbeidet tidligere i NRK og sammen med Sønstevold på 1970- og 80-tallet og kjenner instrumentet godt. Det var langt fra første gang aSvensson åpnet opp instrumentet da han lette etter årsaker til at lyden ikke kom som den skulle.
Konsert, film og utstilling
Dette var et omfattende samarbeidsprosjekt, forteller Weium. Etter at instrumentet ble satt i spillbar stand, ble det demonstrert av den norske musikeren Biosphere (Geir Jenssen). Konserten ble holdt på Norsk Teknisk museum torsdag 6. juni 2013 i forbindelse med Only Connect Festival of Sound. Der presenterte også regissøren Ina Pillat, opprinnelig fra Østtyskland, utdrag fra sin kommende dokumentarfilm om denne Subharchorden.
Instrumentet står nå ved Ringve museum, men kan snart bli å se igjen i utstillingen Musikkmaskiner ved Teknisk museum.
Kontakt: Avdelingsleder Frode Weium, tlf. 93 45 44 89