fbpx
Skip to main content
To english site

Møller i vinden

Lærerveiledning

Om aktivitet

Målgruppe: 8.-10.Trinn  
Fagområde: Naturfag   
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 75 minutter

I denne gruppeaktiviteten skal elevene samarbeide om å få en vindturbin til å generere høyest mulig spenning. De utdelte vindturbinene mangler rotorblader, så elevene må klippe og lime egne blader som testes foran vindmaskinen. Spenningen måler elevene med et multimeter. For å få mest mulig effekt med sine turbiner, må de teste ulike parametere for rotorbladene. Hvilket materiale er best? Hva slags form burde bladene ha? Antall og vinkel?

Denne aktiviteten byr på høyt engasjement og vi tester til slutt hvilken gruppe som har klassens beste vindturbin! Møller i vinden krever ingen forkunnskaper og passer godt inn i skolens arbeid med energikilder, strøm og magnetisme.

Lærerplan

Kompetansemål Naturfag - Fenomener og stoffer:

  • bruke begrepene strøm, spenning, resistans, effekt og induksjon til å forklare resultater fra forsøk med strømkretser
  • forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på

Nøkkelord:

 Energi, fysikk, parametere, utforskning, aktivitet

 

Bestill undervisningstilbudet her!

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

           

Dette er de gamle nettsidene våre, og de blir ikke oppdatert lenger. Du finner de nye nettsidene våre her.