Oslos første trikk fra 1894 står på «torget» i kommunikasjonshallen. (CD 2007-2)
Oslos første trikk
Oslos første trikk fra 1894 – se den på «torget» i kommunikasjonshallen!
I 1894 fikk Oslo elektrisk sporveislinje, som den første by i Norden. Ruten gikk fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen, og ble snart utvidet med en sidelinje til Skarpsno. Tidligere hadde Oslo hatt sporvogner trukket av hester.
De første elektriske sporvognene ble kalt for trikker – eller også blåtrikker, på grunn av fargen. Kristiania Elektriske Sporvei startet i 1894 med 7 trikker og 5 tilhengervogner levert av AEG i Berlin. En av de første trikkene kan du se på «torget» i museets kommunikasjonshall.
Trikkene hadde 16 sitteplasser og 12 ståplasser. Gjennomsnittshastigheten var rundt 15 km/t. Det sies at en trikkefører på Briskebylinjen som kjørte over fartsgrensen på 18 km/t fikk landets første fartsbot.
I utstillingen kan du også høre de animerte figurene Bædi & Børdi fortelle om trikken på underholdende og spennende måte.
«Trikketur i Kristiania» av Hans Berge, 1916 (2 min)
Hans Berges film av en trikketur fra Solli plass til Stortinget i 1916 er en riktig perle. Filmen gir et levende inntrykk av trikkens lange historie som en del av bybildet i Oslo – eller Kristiania, som byen het tidligere. Se den her!
Berge (1877-1934) var Norges første filmfotograf. Han gjorde dokumentaropptak i Oslo og mange andre steder i Norge – blant annet i Bergen og på Kongsberg og Notodden. Flere hundre filmruller er bevart etter ham.
Filmen er tatt opp fra bakenden av en trikk. På ruta passeres Nasjonalbiblioteket på Solli plass, Slottsparken, Nationaltheatret og Theatercafeen, før filmen ender ved Stortinget.
I 1916 pågikk den første verdenskrig, og det var rasjonering på bensin. Flere av bilene på filmen har derfor gassballonger på taket.
Hans Berge Film.
Filmen vises også på «torget» i museets kommunikasjonshall, med støtte fra Kollektivtrafikkhistorisk råd i Oslo og Akershus / Ruter.
Oslos første trikk passerer forbi folkeobservatoriet i Slottsparken i 1894. Den 7,5 meter lange kikkerten som sto inne i dette bygget befinner seg også på Teknisk museum.
Foto: Ukjent / Norsk Teknisk Museum
Elektrisk sporvogn nr. 1. Den første trikken i Oslo, fotografert foran Stortinget i 1894.
Foto: Ukjent / Norsk Teknisk Museum