Vevstol fra Hjula Væveri
Denne vevstolen kan du se på Teknisk museum. Til overmål kan du få kjøpt bomullsstoffer som er tro kopier av stoffer som er vevet ved fabrikken der denne industriveven var i bruk.
Industriveven og den "industrielle revolusjon" henger nøye sammen. Tekstilindustrien var industrialiseringens kraftsentrum og Hjula Væveri i Christiania spilte en sentral rolle.
På slutten av 1700-tallet startet en rivende utvikling i produksjonshastighet og kapasitet i England, gjennom en ny måte å tilvirke på. Tekstilproduksjonen ledet an, og overgangen fra hånd til maskin endret etter hvert samfunnets oppbygning.
Teknisk museum holder omvisninger om den industrielle revolusjonen. I Norge dateres den til 1840-årene og fremover, og også her var det de dampdrevne tekstilfabrikkene som var spydspissen i industrialiseringen.
Hjula Væveri ble etablert Christiania (i dag Oslo) i 1855 av Halvor Schou og var i drift i mer enn 100 år. Virksomheten lå ved Akerselva, og bygningen kan sees den dag i dag.
Med importerte vevstoler fra England og mange kvinner i arbeid ble fabrikken en av landets største tekstilindustrier. I 1880-årene var det arbeidsplassen til mer enn 800 mennesker.
I tillegg til den originale vevstolen, industriveven, kan du på museet se originale stoffer som ble produsert på Hjula Væveri. Flere av stoffene er satt i produksjon for salg i museumsbutikken, og mange har sydd seg flotte plagg av disse. Kom til museet og se hva du kan kjøpe med deg hjem og kanskje sy et plagg !
I den temporære utstillingen Klima 2+ understrekes det hvordan industriell tekstilproduksjon alltid har påvirket miljøet negativt. Fabrikkene brukte akerselva både til skylling og avløp, helt uten renseanlegg. Moderne klesindustri slipper ut mer drivhusgass enn flytrafikk og sjøfart. Det meste av utslippene skjer under produksjonen. Transport, vask, slitasje og klær som søppel skaper også store miljøproblemer.
Betzy Kjelsberg var landets første fabrikkinspektør, og hun jobbet for arbeidernes sikkerhet, blant annet ved Hjula Væveri. Fotograf: Ukjent/ Norsk Teknisk Museum.
Foto: Håkon Bergseth/ Norsk Teknisk Museum