Skip to main content
           

Akers mekaniske verksted

"Arkivet etter Akers mekaniske Verksted 1841-1982" har blitt tatt opp i Norges dokumentarv. I 2016 var det 175 år siden Akers mek. ble grunnlagt, og dette er en god anledning til å vise frem denne viktige delen av landets skipsfarts- og industrihistorie.

I 140 år var verftet i Pipervika en synlig del av Oslo by der Aker Brygge fortsatt et landemerke for fastboende og turister som besøker byen.

På slutten av 1800-tallet lå det mange skipsverft rundt Oslofjorden. Akers mekaniske Verksted i Oslo var ledende, særlig innenfor bygging og reparasjoner av jern- og stålskip. Produksjonen ble utvidet utover 1900-tallet og gikk over fra dampbåter til dieselmotorskip. Byggingen av supertankere og oljeplattformer på 1960- og 1970-tallet var plasskrevende og førte til at bedriften etablerte produksjonsenheter utenfor Oslo. I 1982 ble Oslo-avdelingen av verftet lagt ned, og området ble omgjort til det vi i dag kjenner som Aker brygge.

Arkivet etter Akers mek. Verksted ble gitt til Norsk Teknisk Museum etter nedleggelsen. Det gir en god innsikt i både tidlig mekanisk industri og norsk skips- og plattformbygging gjennom mer enn hundre år. Arkivet er tredelt, og består av skriftlig materiale med protokoller, kontrakter og korrespondanse, omkring 200 hyllemeter, en fotosamling, bestående av omkring 13000 fotografier, og omkring 5000 skipstegninger og 1100 ruller med plattformtegninger.

Les mer om arkivet etter Akers mek. Verksted på Arkivportalen og Digitalt MuseumLes mer om Norges dokumentarv på Kulturrådets nettsider

Tomten som Akers Mek kjøpte i 1868. Foto.

"Stubben" med båthavnen. Denne tomten mellom gatene Stubben og Grundingen kjøpte Akers mek. Verksted i 1868. Den øvrige delen av tomten hadde de kjøpt av Andresen i 1855.  Fotograf: Ukjent

Akers mek. Verksted. Foto.

Akers mek. Verksted. Fotograf: Skarpmoen, Narve

Bygging av boreplattformen B/N 617 Ocean Viking i 1967. Foto.

Bygging av boreplattformen B/N 617 Ocean Viking: bygget for Philips Petroleum av Akers mek. Verksted, 16. mars 1967. 17. mars 1967 er Ocean Viking klar for oppdrag i Nordsjøen og forlater Akers mek. Verksted. Fotograf: Ukjent

Bygging av boreplattformene B/N 700 og 703, og H-3 ved Akers mek. Verksted 1974/75. Foto.

Bygging av boreplattformene B/N 700 og 703 og H-3 ved Akers mek. Verksted, tatt fra Rådhuset, Oslo, 1974-75. Fotograf: Ukjent

Kronprinsesse Märtha døper passasjer- og lastebåten M/S Black Prince i 1937.

Kronprinsesse Märtha døper passasjer- og lastebåten M/S Black Prince, B/N 473 før stabelavløpning på Akers mek. Verksted 22.12.1937. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1938 til Fred Olsen & Co, Oslo og gikk i rute Kristiansand - Newcastle. Fotograf: Neupert, Hermann Christian

Akterspeilet på passasjer- og lastebåten M/S Black Prince. Foto.

Eksteriør, akterspeilet på passasjer- og lastebåten M/S Black Prince, B/N 473 til kai utenfor Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1938 til Fred Olsen & Co, Oslo og gikk i rute Kristiansand - Newcastle. Fotograf: Neupert, Hermann Christian

Tre arbeidere haler i et tau, Akers mek. Verksted. Foto.

Akers mek. Verksted. Arbeidssituasjon, "Hal i og dra." Tre arbeidere i aksjon.  Fotograf: Ukjent

Hvalfangstskip, D/S Alfa, B/N 98. Levert av Akers Mek. Verksted i 1882. Foto av fotografi med passepartour.

Eksteriør, hvalfangstskip, D/S Alfa, B/N 98. Levert av Akers Mek. Verksted i 1882 til Christiania Hvalfangerselskap. Fotograf: Ukjent

Eksteriør, passasjerbåten D/S Rauma, B/N 121 i Oslofjorden. Foto.

Eksteriør, passasjerbåten D/S Rauma, B/N 121 i Oslofjorden. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1888 til Moldø Dampskibsselskap. Fotograf: Ukjent

Akers mek. Verksted, påbygging av maskinverkstedet 1947/48. Foto.

Akers mek. Verksted, påbygging av maskinverkstedet 1947/48. Etter bygging Fotograf: Ukjent

Akers mek. Verksted, fra tegnekontoret. Foto.

Akers mek. Verksted. Tegnekontoret. Fotograf: Ukjent

Eksteriør, lastebåt D/S Einar Simers, B/N 156, 1894. Foto.

Eksteriør, lastebåt D/S Einar Simers, B/N 156, levert av Akers Mek. Verksted i 1894 til Skjærsnæs Rederiselskap. Fotograf: Ukjent

Eksteriør, lystbåten D/S RA, 1904. Foto.

Eksteriør, lystbåten D/S RA, B/N 233. Levert av Akers Mek. Verksted i 1904 til Langaard, muligens Knud Christian. Fotograf: Wilse

Eksteriør, hvalfangstskipene D/S Hercules og D/S Samson, 1908. Foto.

Eksteriør, hvalfangstskipene D/S Hercules (B/N 276) og D/S Samson (B/N 277). Begge skipene ble levert av Akers Mek. Verksted i 1908 til Sandefjords Hvalfangerselskab. Fotograf: Wilse

Stabelavløpning, lastebåten M/S Bra-kar, 1928. Foto.

Stabelavløpning, lastebåten M/S Bra-kar (evt. Brakar), B/N 432 på Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers mek. Verksted i 1928 til Fred. Olsen, Oslo. Fotograf: Ukjent

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, 1921.

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, B/N 389 på Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1921 til W. Wilhelmsen, Tønsberg. Omtrent 18 menn vinker fra dekk. Fotograf: Ukjent

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, 1928. På vei ned i vannet. Foto.

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, B/N 389 på Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1921 til W. Wilhelmsen, Tønsberg. Omtrent 18 menn vinker fra dekk. Fotograf: Ukjent

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, 1928. Båten er i vannet. Foto.

Stabelavløpning, lastebåten M/S America, B/N 389 på Akers Mek. Verksted. Skipet ble levert av Akers Mek. Verksted i 1921 til W. Wilhelmsen, Tønsberg. Omtrent 18 menn vinker fra dekk. Fotograf: Ukjent


Norsk Teknisk Museum

Se alle åpningstider

Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Org. nr.: 979676832

Tlf: 22 79 60 00

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen