Matematikk, kunst og håndverk
3D-modellering med 3D-printing
Modeller en gjenstand og skriv den ut på en 3D-printer. Vi bruker programvaren TinkerCad som er brukervennlig og gir en enkel innføring 3D-printerens funksjon, muligheter og begresninger.
Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 120 minutter
Fagområde: Matematikk og kunst og håndverk
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Læreplan 8.-10. trinn:
Matematikk
- beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre (9. trinn)
Kunst og håndverk
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter (10. trinn)
Læreplan VGS:
Fra kjernelementer i naturfag vg1
Teknologi
- Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag.
- Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter.
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag.
- Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
3D-skriveren har gjort det mulig å gå fra idé til et fysisk produkt i løpet av kort tid og har gjort at man raskt lage enkle prototyper.
I dette undervisningsopplegget jobber elevene kreativt og utforsker muligheter og designer en modell sammen to og to.
Beskrivelse av timen:
Intro (30 min):
- Introduksjon til oppgaven
- Introduksjon til 3D-printing
- Innføring i TinkerCad
Hoveddel (60 min):
- Elevene jobber sammen to og to og designer modellen
- Elevene skriver ut modellen på 3D-skriveren
Hoveddel (30 min):
- Presentasjon av elevenes arbeider
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke ta med datamaskiner.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
Andri
Linda
Catharina
Øystein
Thea
Tommy
Forarbeid:
Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Hvilke bruksområder har 3D-printing i dagens samfunn? Kan du nevne noen eksempler på produkter som kan 3D-printes og hvordan det påvirker produksjonsprosessen?
- Hvilke utfordringer kan oppstå ved 3D-modellering og 3D-printing, både tekniske og etiske? Hvordan kan disse utfordringene håndteres?
Etterarbeid:
Etter besøket kan man jobbe videre med modellering med programvaren TinkerCad. Den er nettbasert og gratis og derfor enkel å ta i bruk i undervisningen.
Når elevene har fått noen erfaringer kan de også diskutere disse problemstillingene:
Diskusjonspunkter:
- Hva er forskjellen mellom 3D-modellering og vanlig tegning på papir eller dataskjerm? Hva er fordelene og begrensningene ved hver metode?
- Hva er noen av de materialene som kan brukes i 3D-printere, og hvordan påvirker materialvalget egenskapene til det ferdige produktet?