Naturfag
Astroamfi
Bli kjent med vårt eget solsystem og lær om hvordan vi får årstider, månefaser, natt og dag. Vi bruker demonstrasjoner og datasimulering i vårt astroamfi til å vise elevene hvordan solsystemet har oppstått og viser hvordan liv kan oppstå.
.
Målgruppe: 5.-7. trinn
Antall: Maks. 28 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Naturfag
Lærerplan:
Naturfag (etter 7.trinn):
- Beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda.
- Gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 10 min):
- Elevene blir hentet av pedagogen i resepsjonen og fulgt ned til Astroamfiet
- Alle elevene finner seg et sted å sitte og lyset senkes.
Presentasjon (ca. 30 min):
- Pedagogen forteller og forklarer om hvordan solsystemet er bygget opp og hvordan alle planetene kretser rundt sola.
- Elevene vil få anledning til å stille spørsmål å hjelpe til med demonstrasjoner av månefaser.
Avslutning (ca. 5 min):
- Vi runder av med spørsmål og tips om hvordan man kan observere objekter på himmelen.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Astroamfiet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Caspar

Andri

Hana
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
- Hvordan kan du vite tiden om du ikke har klokke?
- Vi drar på romferd for å finne en ny planet å bo på. Hva må planeten ha for at vi kan bo der?
- Kunne du/dere tenkt dere å bo på Mars?