Samfunnsfag
Den industrielle revolusjon
Fra dampmaskin og vevstol til arbeidsplasser og levekår fortelles historien om den industrielle revolusjons framvekst i Norge på 1800 tallet. Omvisningen belyser hvordan teknologien har endret samfunnet og diskuterer energibruk opp mot natur, samferdsel, økonomi og kommunikasjon.
Målgruppe: 8.-10. trinn
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Samfunnsfag
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Lærerplan:
Kompetansemål samfunnsfag
- utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
- reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Dette er en 45 minutters omvisning som aktivt bruker musets utstillinger og sentrale historiske objekter til fordypning. Dampmaskinen og vevstolen belyses fra flere vinkler og i museets medisinutstilling ser vi på levekår i Kristiania 1800 tallet. Elevene blir invitert til å dele sine oppfatninger og forståelse av den industrielle revolusjon i en dialogisk innrettet omvisning.
Beskrivelse av timen:
Ved registrering i musets resepsjon får lærer tildelt en søyle for oppmøte. Der bli klassen hentet og tatt med rundt i utstillingene. Rekkefølgen kan variere ut fra avviking av andre læringsopplegg den dagen, arbeid i utstillingene eller mulige temporære utstillinger.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.
Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
André
Torhild
Caspar
Andreas
Joachim
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Hva tenker du på når du hører Den industrielle revolusjon?
-
Hvordan vil du beskrive levekår for de som arbeidet i fabrikkene i Kristiania på 1800 tallet?
-
Hvilken teknologi tenker du er viktig i dagens samfunn?