Skip to main content

Matematikk og Kroppsøving

Kodedans

Dans dere gjennom koding! Vi koder egne danser, lager egne dansetrinn og leker danseroboter for hverandres dansekoder.

I Kodedans får elevene trening i analog programmering ved å programmere en dans for en medelev. Elevene bruker bevegelseskort som forteller hvilken bevegelse som skal utføres og skriver tall på kortet som forteller hvor mange ganger hver bevegelse skal gjentas. Undervisningsopplegget inkluderer både de elevene som trenger rammer for å tørre å danse og de mer kreative elevene. Elevene får også erfaring med viktigheten av felles forståelse for kodespråket man bruker.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.

 


Passer for 1.–2. trinn

Maks 28 elever


Matematikk / Kroppsøving

Varighet 60 min



Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Matematikk:
  • Lage og følge regler og trinnvise instruksjoner (2. trinn).
  • Utforske og beskrive strukturer og mønstre i lek og spill (4. trinn).
  • Lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker (4. trinn).
Kroppsøving:
  • Forstå og praktisere enkle regler for samspill i ulike bevegelsesaktiviteter (2. trinn).
  • Utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter (4. trinn).

Beskrivelse av timen
Introduksjon (ca. 10 min)
  • Klassen møter veilederen i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet.
  • Elevene settes sammen i par og får en introduksjon til hva de skal gjøre.
Aktivitet (ca. 40 min)
  • Vi bruker først litt tid på å forstå bevegelseskortene og hvordan vi setter de sammen til en dansekode.
  • Vi lager egen dansekode.
  • Vi lager egne kreative dansetrinn som vi putter inn i dansekoden.
Avslutning (ca. 10 min)
  • Oppsummerer hva vi har lært om koding.
  • Anledning for å vise frem dansekoden for de som vil.
  • Rydde bevegelseskort og kodeark.
  • Tommel opp-ned-nøytral om hvordan elevene har hatt det.
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Astrid Haugland
Astrid
Linnea Christiansen
Linnea
Ane Moen
Ane

Ressurser

Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.


Undringsspørsmål

  • Hvorfor kan min dansebevegelse se forskjellig ut fra din dansebevegelse?
  • Hva er koding? Hvorfor kaller vi det kode?
  • Når vi lager en kode, hvordan kan vi være sikre på at den som leser koden gjennomfører koden akkurat slik vi har tenkt det?
Elever i utstillingen Instrument
Elever og museumspedagog i utstillingen instrument
Jente som pumper luft i en ballong i en monter mens klassekamerater ser på

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen