Skip to main content
           

To english site

Programmering

Beebot

Programmering med Bee-bot, gir en leken og morsom innføring i programmering. Robotbien programmeres enkelt med pilknappene, og barna oppdager sammenhengen mellom årsak og virkning.

Målgruppe: 1.-2. trinn

Antall: Maks. 15 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Matematikk, Programmering

Lærerplan:

Kompetansemål matematikk:
  • Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel – Utforsking og problemløysing
Kjerneelementer:
  • Utforsking og problemløsing

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Programmering Bee-bot er en aktivitet, hvor barna jobber to og to. Barna skal leke med en programmerbar robotbie, og samarbeide om å programmere bien slik at den beveger seg over et rutebrett. Bien skal programmeres til å utføre enkle oppgaver, med ulik vanskelighetsgrad. Oppgavene deles ut etter hvert som barna mestrer programmeringen bedre og bedre.

Beskrivelse av timen:

Intro (ca. 10 min):
  • Klassen blir hentet av en pedagog. 
  • Pedagogen snakker med elevene om hva programmering er. 
  • Elevene får en innføring og demonstrasjon av robotbien.
  • Elevene deles inn to og to, og får utdelt en Bee-bot, et brett og første oppgave.
Samling (ca. 25 min): 
  • Elevene samarbeider to og to, om første oppgave.
  • Når elevene har klart første oppgave, får de utdelt en litt vanskeligere oppgave.
  • Resten av tiden legges flere hindre til brettet, slik at oppgavene blir mer utfordrende.
Avslutning (ca. 5 min):
  • Samling på gulvet, hvor elevene, lærer og pedagog oppsummerer. 
  • En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
  • Småbarns jumbo testerørset. Foto.
  • En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Joachim
Portrett av en dame. Foto.
Kjersti
Portrett av en dame. Foto.
Caspar
Portrett av en dame. Foto.
Siri Hanna
Portrett av en dame. Foto.
Torhild

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Har dere sett en robot før? Eller vet om maskiner som kalles roboter? Noen har for eksempel en robot i hagen, som klipper gresset. Hvorfor kalles egentlig noen maskiner for roboter? 

  • Hva gjør egentlig en datamaskin? Har dere noen datamaskiner hjemme, eller i klasserommet? Har mobiltelefonen en datamaskin? Eller hva med en vaskemaskin? 

  • På Teknisk museum skal dere programmere en bierobot til å bevege seg til blomster. Hvorfor er bier så glade i blomster? 

Etterarbeid:

Kommer snart

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Abonner på vårt nyhetsbrev
Tilbake til toppen