Programmering
Beebot
Målgruppe: 1.-2. trinn
Antall: Maks. 15 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Matematikk, Programmering
Lærerplan:
Kompetansemål matematikk:
- Lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel – Utforsking og problemløysing
Kjerneelementer:
- Utforsking og problemløsing
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Programmering Bee-bot er en aktivitet, hvor barna jobber to og to. Barna skal leke med en programmerbar robotbie, og samarbeide om å programmere bien slik at den beveger seg over et rutebrett. Bien skal programmeres til å utføre enkle oppgaver, med ulik vanskelighetsgrad. Oppgavene deles ut etter hvert som barna mestrer programmeringen bedre og bedre.
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 10 min):
- Klassen blir hentet av en pedagog.
- Pedagogen snakker med elevene om hva programmering er.
- Elevene får en innføring og demonstrasjon av robotbien.
- Elevene deles inn to og to, og får utdelt en Bee-bot, et brett og første oppgave.
Samling (ca. 25 min):
- Elevene samarbeider to og to, om første oppgave.
- Når elevene har klart første oppgave, får de utdelt en litt vanskeligere oppgave.
- Resten av tiden legges flere hindre til brettet, slik at oppgavene blir mer utfordrende.
Avslutning (ca. 5 min):
- Samling på gulvet, hvor elevene, lærer og pedagog oppsummerer.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Joachim

Kjersti

Caspar

Siri Hanna

Torhild
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
- Har dere sett en robot før? Eller vet om maskiner som kalles roboter? Noen har for eksempel en robot i hagen, som klipper gresset. Hvorfor kalles egentlig noen maskiner for roboter?
- Hva gjør egentlig en datamaskin? Har dere noen datamaskiner hjemme, eller i klasserommet? Har mobiltelefonen en datamaskin? Eller hva med en vaskemaskin?
- På Teknisk museum skal dere programmere en bierobot til å bevege seg til blomster. Hvorfor er bier så glade i blomster?