Skip to main content

Naturfag

Kropp er topp

Bli med på en historisk reise i vår helse- og medisinutstilling. Vi snakker om kroppens oppbygning og hva vi kan gjøre for å holde oss friske. Hør om sykdom før og nå, og lær om vaksine og behandling.

I denne omvisningen engasjeres elevene i samtale om sansene, om kroppens oppbygning, helse og hygiene. Vi forteller om epidemier som kunne ramme befolkningen i gamle dager og ser på en mumie som døde av kolera i 1850 årene.

Én elev får ligge inni Jernlunga mens vi snakker om hvordan det kunne være å ligge i en pustemaskin. Alle får teste sin egen håndvask i håndvaskeapparatet.  

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 3. og 4. trinn

Maks 28 elever


Naturfag / Norsk

Varighet 45 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål

Naturfag:

  • Samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
  • Beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom
  • Beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse

    Beskrivelse av timen
    • Museumspedagogen møter gruppen i resepsjonen og vi går samlet til utstillingen Liv og død i Nasjonalt Medisinsk Museum
    • Vi ser på gjenstander i utstillingen, og elevene engasjeres i samtale om sansene, kroppens oppbygning, helse og sykdom. 
    • Vi snakker om epidemier, og hva vi kan gjøre for å unngå å bli syke eller smitte andre. 
    • Til avslutning får alle teste sin egen håndvask.  
    Praktisk informasjon

    Lærerens rolle

    Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

    Før besøket

    Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

    Etter besøket

    Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

    Du møter en av oss!

    Kjersti Lind
    Kjersti
    Torhild Skåtun
    Torhild
    Linnea Christiansen
    Linnea

    En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
    Småbarns jumbo testerørset. Foto.

    Vanlige spørsmål og svar

    Hva skjer ved ankomst?

    En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

    Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

    Er dette undervisningstilbudet gratis?

    Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

    Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

    Hvilke betalingsmåter har dere?

    Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

    Har vi tilgang til hele museet?

    Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

    Hvor kan vi ta en matpause?

    Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

    Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

    På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

    • være forbilder for hverandre
    • være snille mot hverandre og utstillingene
    • bruke innestemme
    • ikke løpe.

    OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

    Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

    Ressurser

    Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

    Skoleklasse med barn som rekker opp hånden

    Undringsspørsmål

    • De fleste i Norge blir født på sykehuset. Man kan også være på sykehuset for å gjøre undersøkelser eller få behandling. Hvis man skal se på skjelettet kan man ta et røntgenbilde. Hvis legen vil lytte på hjertet brukes et stetoskop. Kan noen i klassen huske å ha vært på sykehuset for undersøkelser eller operasjon?

    • Tenk på 2-3 ting vi kan gjøre for å leve sunt og ha god helse. Hvis man har god helse, er det lettere å holde seg frisk. Det hender likevel at vi blir forkjølet eller får omgangssyke.

    • Når vi vasker hendene før mat eller etter dobesøk, er det for å unngå å bli syke. Kan dere tenke på andre ting vi gjør for å unngå å smitte andre, eller bli smittet av sykdommer?


    Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

    Tilbake til toppen