Programmering
Kunstig intelligens og micro:bit
Hvordan vil kunstig intelligens påvirke fremtiden til våre elever? Gi elevene dine en leken og praktisk introduksjon til kunstig intelligens på et nivå som alle kan forstå.
Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS
Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to
Varighet: 90 minutter
Fagområde: Programmering
Lærerplan 8.-10. trinn:
Matematikk:
- utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering (8.trinn)
Samfunnsfag:
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår (10. trinn)
- utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur (10. trinn)
Lærerplan VGS:
Naturfag (kjerneelementer):
- forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag.
- Vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer.
Samfunnsfag (kjerneelementer):
- elevene skal få handlingskompetanse til å medvirke i demokratiske prosesser og samfunnsforming.
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Beskrivelse av timen:
Intro (15 min):
- Dere vil møte pedagogen ved søylenummeret dere får oppgitt i resepsjonen
- Elevene skal jobbe sammen to og to i et av våre undervisningsrom
- Kort samtale om kunstig intelligens og etiske dilemmaer
- Praktisk oppgave: lag en KI på under fem minutter!
Programmering (60 min):
- Intro til blokkprogrammering med micro:bit
- Intro til programmering av micro:bit med kunstig intelligens
- Praktiske elevutfordringer (for eksempel, klarer du å styre en robotbil ved å bruke kunstig intelligens?
Avslutning (5 min):
- Oppsummering
- Elevene rydder etter seg
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med elevene under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke å ha med datamaskin.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Nora

Siv-Marie

Jon

Hana
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Tror dere at dere har vært utsatt for kunstig intelligens idag?
-
Hvordan kan man trene en datamaskin til å kjenne igjen bilder?
-
Kan dere tenke dere noen problemstillinger som kan oppstå ved bruk av kunstig intelligens i samfunnet vårt?