Naturfag
Lodding av discokule
- Hjem
- Skole og barnehage
- 5.–7. trinn og 8.–10. trinn
- Lodding av discokule
Få en grunnleggende innføring i elektronikk og hvordan ulike komponenter har endret verden.
Elevene vil lære å lodde komponenter til et kretskort og lage en discokule som skifter farge og skrur seg på når det blir mørkt. Discokula får de med seg hjem.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Læreplan og kompetansemål | Naturfag (kompetansemål etter 7. trinn):
Naturfag (kompetansemål etter 10. trinn):
|
Beskrivelse av timen | Introduksjon (10min)
Aktivitet (45 min)
Avslutning (5 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolle Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøket Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. Etter besøket Lag din egen yoghurtis med denne enkle oppskriften! Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Du møter en av oss!
Jon
Øystein
Siv-Marie
Thea
Thea
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Introvideo
Elektronikk er over alt! Alle elektroniske dingser består av små deler (komponenter) som er koblet sammen ved hjelp av ørsmå ledninger som er loddet sammen. Å lodde betyr å smelte sammen to metaller og det må man gjøre for at elektronene skal kunne kobles sammen i elektroniske kretser.
På Teknisk museum skal elevene lage en discokule de lodder sammen. Vis elevene denne videoen så de vet hva som skal skje.
Etterarbeid
Lag en liste over de elektroniske dingsene dere finner i klasserommet. Elevene får 3 minutter til å skrive ned alt de ser rundt seg. Alt skal med, fra mobiltelefon, projektor, lysbryter, termostat etc...
- Hvor mange ulike ting har dere på lista?
- Hvem klarte å lage den lengste lista?