Skip to main content

Naturfag

Lodding av discokule

Få en grunnleggende innføring i elektronikk og hvordan ulike komponenter har endret verden.

Elevene vil lære å lodde komponenter til et kretskort og lage en discokule som skifter farge og skrur seg på når det blir mørkt. Discokula får de med seg hjem.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 7.–10. trinn

Maks 28 elever


Naturfag

Varighet 60 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kompetansemål etter 7. trinn):
  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
  • Reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Naturfag (kompetansemål etter 10. trinn):
  • Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi i arbeidet med naturfag
  • Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter.

Beskrivelse av timen

Introduksjon (10min)

  • Introduksjon til oppgaven (video)
  • Gjennomgang av komponentene og hvordan de virker sammen
  • Introduksjon til lodding
  • HMS

Aktivitet (45 min)

  • Utdeling av komponenter/instruksjoner
  • Lodding av byggesettet
  • Feilsøking

Avslutning (5 min)

  • Vi skrur av lyset og ser på de flotte discokulene vi har laget
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

Etter besøket

Lag din egen yoghurtis med denne enkle oppskriften!

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Jon Haavie
Jon
Øystein Salomonsen
Øystein
Siv-Marie McDougall
Siv-Marie
Thea Gulliksen
Thea
Linda Fladmoe
Thea

Jenter som lodder discokule
Lodding av discokule
Gutt som lodder discokule
To jenter som lodder en discokule
Gutt som lodder en discokule
Mann med vernebriller som holder en liten discokule

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Ressurser

Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

Introvideo

Elektronikk er over alt! Alle elektroniske dingser består av små deler (komponenter) som er koblet sammen ved hjelp av ørsmå ledninger som er loddet sammen. Å lodde betyr å smelte sammen to metaller og det må man gjøre for at elektronene skal kunne kobles sammen i elektroniske kretser.

På Teknisk museum skal elevene lage en discokule de lodder sammen. Vis elevene denne videoen så de vet hva som skal skje.

Et papir med tegning av roboter med blyanter og en hånd

Etterarbeid

Lag en liste over de elektroniske dingsene dere finner i klasserommet. Elevene får 3 minutter til å skrive ned alt de ser rundt seg. Alt skal med, fra mobiltelefon, projektor, lysbryter, termostat etc...

  • Hvor mange ulike ting har dere på lista?
  • Hvem klarte å lage den lengste lista?

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen