Musikk og naturfag
Micro:Bit-robotorkester
Målgruppe: 5.-7. trinn
Antall: Maks. 28 elever – elevene jobber sammen to og to
Varighet: 90 minutter
Fagområde: Musikk og naturfag
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Læreplan:
Musikk :
- Lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet.
- Bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk.
Naturfag:
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
I dette undervisningsopplegget lager elevene musikkroboter som slår på ulike gjenstander og som kan fjernstyres. Robotene er basert på micro:bit og samkjøres som et orkester. På denne måten kombinerer vi digitale verktøy og analoge lydkilder. Vi samarbeider om å lage melodier, harmonier og rytmer som vi spiller sammen. Resultatet blir en unik og gøyal musikksnutt som elevene har laget selv.
Undervisningsopplegget er utviklet av musikeren Daniel Lacey-McDermott alias Captain Credible. Daniel elsker å lage musikk, og spiller kun på sine egne musikkinstrumenter. En dag oppdaget han micro:bit. Han bestemte seg for å lage et orkester som består av trommer, klokkespill, kopper, synthesizer og samplere, alt styrt ved bruke av micro:bitter. Nå kan også du oppleve det live på Teknisk museum og ikke minst være med å bygge ditt eget instrument.
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 15 min):
-
Kort video om musikkrobotene (video)
-
Introduksjon til oppgaven
Bygging (ca. 30 min):
-
Elevene jobber sammen to og to og bygger micro:bit musikk-roboten ved bruk av materialer de får utdelt.
Musikkverksted (30 min):
-
Elevene får utdelt en micro:bit som kan fjernstyre roboten
-
Elevene får en introduskjon til hva en sequencer er og lager sitt eget musikkstykke på en micro:bitt som fungerer som en sequencer.
Avslutning (15 min)
-
Vi hører på elevenes musikkstykker på deres egne musikkroboter
-
Vi rydder opp
- Vi avslutter med en konsert på verdens første micro:bit orkester
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke ta med noe utstyr.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
Jon
Andri
Forarbeid:
Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet:
-
Hva er en micro:bit?
- Utforsk hva en sequenser er
- Hvis du skulle funnet opp et nytt instrument, hvordan hadde det vært og hvordan ville det hørtes ut?