Programmering
Micro:Bit
Målgruppe: 5.-7. trinn
Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to
Varighet: 90 minutter
Fagområde: Programmering
Lærerplan:
Kunst og håndverk (5.-7.trinn):
- Bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
Naturfag (5.-7.trinn):
- Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen.
Matematikk:
- Lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker. (5.trinn)
- Bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre (6.trinn).
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 10 min):
- Dere blir hentet av en pedagog ved søylenummeret dere har fått oppgitt i resepsjonen, og får litt kort info.
- Elevene skal jobbe sammen to og to, og plasseres deretter i et av våre undervisningsrom.
- Vi har en oppvarmingsaktivitet
Hoveddel (70):
- Intro til micro:bit
- Intro til programmering
- Kort programmeringsoppgave
- Hoveddoppdrag
Avslutning (10 min):
-
Elevene rydder etter seg og vi takker for timen
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder og fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke å ta med datamaskin.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Jon

Siv-Marie
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Tegn etter instruksjon:
Som en oppvarming før museumsbesøket kan dere gjøre en tegneøvelse: trykk her. Her skal elevene utforske at det er viktig å gi presise instruksjoner til datamaskiner.
Tid: 20 min.