Skip to main content

Naturfag

Møller i vinden

I Møller i vinden skal elevene i grupper, eksperimentere med vindturbiner og teste foran en vindmaskin. Målet er å oppnå høyest mulig spenning, og vinneren blir kåret i en avsluttende konkurranse.

Målgruppe: 8.-10. trinn

Antall: Maks. 30 elever

Varighet: 75minutter

Fagområde: Fysikk, energi

Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.

Lærerplan:

Kompetansemål samfunnsfag
  • Gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
Kjerneelementer:
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Møller i vinden er en gruppeaktivitet i et skaperverksted. Klassen får en kort innføring i vindkraft før og nå, før de går i gang med oppgaven. Gruppene må teste ulike vinkler, form og størrelse på vindturbinens rotorblader, for å se hva som gir best resultat. Dette tilbudet har en praktisk tilnærming til vindkraft, hvor samarbeid, eksperimentering og måling er sentralt. 

Beskrivelse av timen:

Elevene skal samarbeide 3 og 3, vi anbefaler at lærer deler inn elevene i forkant 

Intro (ca. 15 min): 
  • Elevene blir hentet av en pedagog og tatt med til skaperverkstedet.
  • En pedagog holder en presentasjon om vindkraft før og nå
  • Elevene får forklart oppgaven de skal arbeide med
  • En fra hver gruppe henter utstyret de trenger for å starte oppgaven
Eksperimenter (ca. 45 min): 
  • Gruppene eksperimenterer og tester vindturbinene, helt frem til den avsluttende konkurransen
  • To pedagoger går rundt og hjelper gruppene hele tiden. 
Avslutning (time): 
  • Konkurranse med vindturbinene, hvilken gruppe får høyest spenning?
  • Opprydding
  • Avsluttende samtale mellom pedagogene og elevene 
En dame og en mann som tester en vinnmøller. Foto: Lars Opstad
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.

Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Kjersti
Portrett av en dame. Foto.
Siri Hanna
Portrett av en dame. Foto.
Caspar
Portrett av en dame. Foto.
André
Portrett av en dame. Foto.
Joachim

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Har dere eksempler på fornybar og ikke-fornybar energi?

  • Hva slags energikilder har vi mest av i Norge?

  • Hvilken fordeler og ulemper kan vindkraft i Norge ha?

Etterarbeid:

Kommer snart

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen