Naturfag
Møller i vinden
I Møller i vinden skal elevene i grupper, eksperimentere med vindturbiner og teste foran en vindmaskin. Målet er å oppnå høyest mulig spenning, og vinneren blir kåret i en avsluttende konkurranse.
Målgruppe: 8.-10. trinn
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 75minutter
Fagområde: Fysikk, energi
Ved manglende oppmøte uten avbestilling syv dager før oppmøtedag, vil bestiller faktureres et gebyr på 500 kr.
Lærerplan:
Kompetansemål samfunnsfag
- Gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
Kjerneelementer:
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Møller i vinden er en gruppeaktivitet i et skaperverksted. Klassen får en kort innføring i vindkraft før og nå, før de går i gang med oppgaven. Gruppene må teste ulike vinkler, form og størrelse på vindturbinens rotorblader, for å se hva som gir best resultat. Dette tilbudet har en praktisk tilnærming til vindkraft, hvor samarbeid, eksperimentering og måling er sentralt.
Beskrivelse av timen:
Elevene skal samarbeide 3 og 3, vi anbefaler at lærer deler inn elevene i forkant
Intro (ca. 15 min):
- Elevene blir hentet av en pedagog og tatt med til skaperverkstedet.
- En pedagog holder en presentasjon om vindkraft før og nå
- Elevene får forklart oppgaven de skal arbeide med
- En fra hver gruppe henter utstyret de trenger for å starte oppgaven
Eksperimenter (ca. 45 min):
- Gruppene eksperimenterer og tester vindturbinene, helt frem til den avsluttende konkurransen
- To pedagoger går rundt og hjelper gruppene hele tiden.
Avslutning (time):
- Konkurranse med vindturbinene, hvilken gruppe får høyest spenning?
- Opprydding
- Avsluttende samtale mellom pedagogene og elevene
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.
Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!
Kjersti
Siri Hanna
Caspar
André
Joachim
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Har dere eksempler på fornybar og ikke-fornybar energi?
-
Hva slags energikilder har vi mest av i Norge?
-
Hvilken fordeler og ulemper kan vindkraft i Norge ha?