Skip to main content

Naturfag

Oppdraget

Bli med på et escape room-inspirert undervisningsopplegg om hormon- og nervesystemet, og lær mer om biologi. 

Den hevnlystne forskeren har fått sparken fra museet, og er nå ute etter hevn på museumsdirektøren. Stopp ham før han forgifter museumsdirektøren med nervegiften!

I denne aktiviteten vil elevene jobbe i grupper med ulike oppgaver om hormon- og nervesystemet. Målet er å finne kodeordene for å ødelegge den hevnlystne forskerens onde planer. Undervisningen vil foregå både i et undervisningsrom og ute i utstillingen Liv og død.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 5.–7. trinn

Maks 30 elever


Naturfag

45 min



Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 10min)

  • Elevene blir tatt med til undervisningsrommet ved Liv og død-utstillingen.
  • Pedagogen har en intro om hormon- og nervesystemet.
  • Pedagogen gir elevene Oppdraget (inspirert av escape room) og introduserer de ulike postene elevene skal gjennom.

Stasjonsundervisning (ca. 25 min)

  • Elevene blir delt inn i åtte grupper, og skal gjennom fire aktiviteter. To av disse er i utstillingen, og læreren vil stå ved én av disse postene.
  • I løpet av hver aktivitet finner elevene et kodeord som blir nyttig når de skal forsøke å få opp den låste esken til den hevnlystne forskeren.
  • Elevene blir utfordret i samarbeid, tolkning, åpenhet og nysgjerrighet.

Avslutning (ca. 10 min)

  • Samling i undervisningsrommet. Klarer vi å få opp boksen og unngå katastrofen?

Læreplan og kompetansemål

Kompetansemål etter 7. trinn

Målet for opplegget er at eleven skal kunne

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar (kjerneelement)
  • gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen (kjerneelement)
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Linnea Christiansen
Linnea
Kjersti Lind
Kjersti

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


Ressurser

Undringsspørsmål

  • Hvilke sanser har vi, og hvordan tror du det hadde vært å leve uten en av disse sansene?
  • Hvordan forstår kroppen at den skal vokse fra en barnekropp til en voksenkropp? Hva skjer på veien?
  • Hvilke systemer tror du det finnes inni kroppen? Hvordan tror du man kan se disse systemene?
  • Hva er en refleks? Har vi noen reflekser i kroppen?

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen