Skip to main content

Naturfag og samfunnsfag

Selvkjørende bil


Lær om hvordan kunstig intelligens gjør bilene stadig mer selvkjørende og bygg din egen en micro:bit-drevet bil.

Kunstig intelligens (KI) gjør teknologien vi omgir oss med stadig mer autonom. Dette undervisningsopplegget gir elevene en praktisk, hands-on erfaring med KI og programmering. Ved å programmere sin egen selvkjørende bil, får de en dypere forståelse av teknologiens utfordringer og potensial. 

Bygg din egen selvkjørende bil i dette undervisningsopplegget! Foto: Georg Aamodt og Jon Haavie



Passer for 8. trinn–VGS

Maks 30 elever


Naturfag

75 min



Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 15min)

  • Kort introduksjon til KI og mønstergjenkjenning
  • Kort introduksjon til selvkjørende biler
  • Diskusjon om etiske dilemmaer

Praktisk aktivitet (ca. 50 min)

  • Elevene trener en KI-modell til bildegjenkjenning
  • Introduksjon til micro:bit/MakeCode
  • Introduksjon til programmering med KI
  • Tre utfordringer med økende vanskelighetsgrad

Avslutning (ca. 10 min)

  • Diskusjon, erfaringsdeling og refleksjon

Læreplan og kompetansemål

Kompetansemål etter 8.-10 trinn

Matematikk

  • utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering (8.trinn)

Samfunnsfag:

  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår (10. trinn)
  • utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur (10. trinn)

Kompetansemål etter VGS

Naturfag (kjerneelementer):

  • forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag.
  • vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer.

Samfunnsfag (kjerneelementer):

  • elevene skal få handlingskompetanse til å medvirke i demokratiske prosesser og samfunnsforming.
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Jon Haavie
Jon
Linda Huong Tran Fladmoe
Linda
Claus
Astrid

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


Ressurser


Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen