Kunst og håndverk
Skyggeby
Opplev magien med lys og skygger når klassen lager en by i fellesskap. Bygg skal tegnes og utformes, og elevene får leke med materialenes ulike egenskaper når de vekker byen til live med lys.
Målgruppe: 3.-4. trinn
Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to
Varighet: 60 minutter
Fagområde: Kunst og håndverk og naturfag
Lærerplan:
Kunst og håndverk:
- Gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter.
- Formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling.
Naturfag:
- Undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar.
- Designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon.
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Skyggebyen er en styrt aktivitet hvor barna jobber sammen i par. Parene får eksperimentere med ulike materialer og blir veiledet gjennom byggeprosessen av sitt valgte bygg. Til slutt setter man alle de ulike bygningene sammen i en by, nemlig Skyggebyen!
Hensikten med dette undervisningsopplegget er å gi elevene erfaring med en strukturert designprosess og å utforske fenomenet lys og skygge og egenskapene til ulike materialer.
Beskrivelse av timen:
En veileder kommer og møter elevene i resepsjonen og tar klassen med til undervisningsrommet.
Intro (ca 10 min)
Elevene setter seg sammen i læringsparene.
Veilederen introduserer timen og hva de skal gjøre.
Elevene får utforske ulike materialer
Hoveddel (ca. 35 min)
Parene kan bruke inspirasjonskort for å bestemme hvilken bygning de skal lage
Parene lager bygget sitt med det tilgjengelige utstyret
Avslutning (ca. 15 min)
Elevene rydder og sorterer materialer som kan gjenbrukes og som skal kastes
Parene setter bygget sitt på utstillingsområdet
Veilederen lyssetter byen og eksperimenterer med lyssettingen.
Parene kan om ønskelig ta med seg bygget sitt hjem.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Ellers trenger man ikke å ha med noe utstyr.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Catharina

Hana

Jon

Nora
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet.
Undringspørsmål
-
Kan du nevne noen eksempler på når du har sett skygger og hva de kan se ut som?
-
Kan du tenke deg noen måter å endre en skygge på? Hvordan kan du få den til å se større eller mindre ut?
-
Hva ville skje hvis det ikke var noen lyskilder i verden? Ville vi fortsatt se skygger?