Naturfag
Energi: Smeltepunktet
- Hjem
- Skole og barnehage
- 8.–10. trinn
- Energi: Smeltepunktet
Hvordan kan vi bevare og bruke energi på en effektiv måte? I dette undervisningsopplegget blir elevene gitt en utfordring som skal løses før tiden renner ut! Kunnskap om energi og kjemi blir satt på prøve. Hvilke av gruppene løser sin utfordring på best måte?
Kreativitet og oppfinnsomhet settes på prøve når elevene tar fatt på en energiutfordring. I små grupper diskuterer elevene hvilke materiale og konstruksjon de tenker kommer til å fungere best. Hensikten med dette undervisningsopplegget er å gjennomføre en designprosess og skape et produkt som er tilpasset til et definert problem.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Maks 28 elever
Varighet 60 min
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Beskrivelse av timen | Introduksjon (ca. 15min)
Aktivitet (ca. 35 min)
Avslutning (ca. 10 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolle Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøket Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. Etter besøket Lag din egen yoghurtis med denne enkle oppskriften! Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Læreplan og kompetansemål | Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 10. trinn):
Teknologi og design:
|
Du møter en av oss!
Jon
Catharina
Ane
Thea
Linda
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Lag din egen yogurtis!
I undervisningstimen var det (sannsynligvis) flere elever som brukte salt til å smelte den ene isbiten. Salt på is gjør at smeltepunktet senkes fra 0 grader til ca. -2 grader, og dermed smelter isen raskere. Hvis man har salt, is/snø, zipo-lock-poser og fløte/yoghurt/melk kan man utnytte denne egenskapen til å lage iskrem.
Eksperimentet tar rundt 45 min.