Skip to main content

Naturfag

Energi: Smeltepunktet


Hvordan kan vi bevare og bruke energi på en effektiv måte? I dette undervisningsopplegget blir elevene gitt en utfordring som skal løses før tiden renner ut! Kunnskap om energi og kjemi blir satt på prøve. Hvilke av gruppene løser sin utfordring på best måte?

Kreativitet og oppfinnsomhet settes på prøve når elevene tar fatt på en energiutfordring. I små grupper diskuterer elevene hvilke materiale og konstruksjon de tenker kommer til å fungere best. Hensikten med dette undervisningsopplegget er å gjennomføre en designprosess og skape et produkt som er tilpasset til et definert problem.  

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 8.–10. trinn

Maks 28 elever


Naturfag, teknologi og design

Varighet 60 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 15min)

  • Klassen møter veilederen i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet
  • Klassen deles inn i grupper på 6. Det er ønskelig at lærer har forslag til grupper
  • Elevene får en introduksjon om ulike typer energi og partikkelmodellen

Aktivitet (ca. 35 min)

  • Elevene velger mellom ulike materialer til å løse utfordringen de får
  • Elevene bygger konstruksjonen med tilgjengelig materiale 

Avslutning (ca. 10 min)

  • Elevene rydder og sorterer materialer for gjenbruk og avfall
  • Vi gjennomgår metodene de ulike gruppene benyttet 
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

Etter besøket

Lag din egen yoghurtis med denne enkle oppskriften!

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.


Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 10. trinn):
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar 
  • gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på 
  • forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller for, og begreper om, energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. 
Teknologi og design:
  • grunngi valg av design, materialer, verktøy og fremgangsmåter, og reflektere over hvor trygge og bærekraftige valgene er 

Du møter en av oss!

Jon Haavie
Jon
Catharina Hoff
Catharina
Ane Moen Zahl
Ane
Thea Gulliksen
Thea
Linda Fladmoe
Linda

Elever som bygger i et skaperverksted

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Ressurser

Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

5 barn foran Teknisk museum som spiser softis

Lag din egen yogurtis!

I undervisningstimen var det (sannsynligvis) flere elever som brukte salt til å smelte den ene isbiten. Salt på is gjør at smeltepunktet senkes fra 0 grader til ca. -2 grader, og dermed smelter isen raskere. Hvis man har salt, is/snø, zipo-lock-poser og fløte/yoghurt/melk kan man utnytte denne egenskapen til å lage iskrem.

Eksperimentet tar rundt 45 min.


Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen