Skip to main content

Naturfag

Arv og genetikk

Hva er gener og hvordan blir disse synlige som fysiske trekk?

I dette opplegget lærer vi om kjønnscelledeling, nedarvingsmønstre av gener og ulike formeringsformer gjennom praktiske aktiviteter. Elevene simulerer kjønnscelledeling, befruktning, analyserer genotype og ser hvordan dette gir ulike fenotyper i avkom.

Det vil bli lettere å forstå fagbegrepene når elevene kan koble dem til praktiske forsøk og diskutere sammen.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 10. trinn

Maks 28 elever


Naturfag

Varighet 90 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kjerneelementer og kompetansemål etter 10. trinn):
  • Dokumentere, tolke og presentere resultater fra egne undersøkelser og diskutere feilkilder og usikkerhet. 
  • Beskrive formering hos planter og dyr, inkludert forskjellen mellom kjønnet og ukjønnet formering, samt forklare hvordan disse prosessene bidrar til genetisk variasjon.
  • Forklare arvelige egenskaper hos mennesker ved å bruke begreper som genotype og fenotype, og bruke enkle krysningstabeller for å forstå nedarving av dominante og recessive trekk.
  • Forklare hvordan kromosomer og gener bestemmer arvelige egenskaper og bruke krysningstabeller til å vise arvemønstre. 
  • Diskutere hvordan genetisk variasjon oppstår, og hva dette betyr for evolusjon og tilpasning hos levende organismer.

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 10min)

  • Elevene blir hentet i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet.

Aktivitet (ca. 70 min)

  • Introduksjon til en rekke fagbegrep og enkle krysningsskjema.
  • Simulering av kjønnscelledeling og befruktning.
  • Avkode genotyper til bestemte egenskaper.
  • Bygging og formering av avkom basert på avkodingen.
  • Diskusjon om ulike nedarvingsmønstre, partnersøk og formeringsformer hos ulike organismer.

Avslutning (ca. 10 min)

  • Vi runder av med spørsmål og rydder opp.
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

Du møter en av oss!

Linda Fladmoe
Linda
Nora Eline Slåttebrekk
Nora
Jon Haavie
Jon

Fargerike puffdyr i sirkel
Klasserom med elever

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen