Naturfag

Arv og genetikk

Hva avgjør hvordan organismer ser ut? Hva kan man gjøre for å videreføre genene sine? Lær om dette og mer parallelt med at du lager små dyr.

I dette opplegget jobber vi med kjønnscelledeling, nedarvingsmønstre av gener og ulike formeringsformer gjennom praktiske aktiviteter. Elevene simulerer karotyping, kjønnscelledeling, befruktning, analyserer genotype og ser hvordan dette gir ulike fenotyper i avkom. Deretter må de finne en partner for en ny runde hvor nye avkom produseres. Det vil bli lettere å forstå fagbegrepene når elevene kan koble dem til praktiske forsøk og diskutere sammen.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for VGS

Maks 32 elever


Naturfag

Varighet 90 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Biologi 1 (kompetansemål):
  • Utføre laboratoriearbeid og bruke egnet utstyr til å undersøke biologiske problemstillinger. Dette kan innebære mikroskopering, arbeid med DNA og genetiske analyser, samt andre praktiske undersøkelser.
  • Bruke systematisk observasjon, dataanalyse og tolkning som grunnlag for biologiske forklaringer.
  • Forklare formeringsprosesser hos ulike organismer, inkludert befruktning og embryoutvikling.
  • Forstå forskjellen mellom kjønnet og ukjønnet formering, samt hvordan disse prosessene påvirker genetisk variasjon.
  • Forklare nedarvingsmønstre og variasjon i egenskaper ved bruk av begreper som dominante og recessive gener, genotype og fenotype.
  • Anvende Mendels lover og forstå enkel genetikk, inkludert krysningstabeller og monohybrid og dihybrid krysning.

VG1 naturfag (kompetansemål):

  • Forklare formeringsprosesser hos ulike organismer, inkludert befruktning og fosterutvikling hos mennesker og andre dyr.
  • Beskrive genetiske mekanismer som formering, mutasjoner og seleksjon, og hvordan disse bidrar til variasjon i naturen.
  • Forklare hvordan gener og kromosomer påvirker nedarving av egenskaper, inkludert bruk av Mendels lover for å forstå arvemønstre i enkle krysningstabeller.
  • Diskutere betydningen av genetisk variasjon for evolusjon og biologisk mangfold, inkludert hvordan endringer i gener kan påvirke organismer og arter over tid.

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 10min)

  • Elevene blir hentet i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet.

Aktivitet (ca. 70 min)

  • Introduksjon til en rekke fagbegrep og enkle krysningsskjema.
  • Karotyping, simulering av kjønnscelledeling og befruktning.
  • Avkode genotyper til bestemte egenskaper. 
  • Formerings- og befruktningsaktivitet for å bygge neste generasjon.
  • Diskusjon om ulike nedarvingsmønstre, partnersøk og ulike formeringsformer hos dyr, evolusjon og tilpasning til miljøet.

          Avslutning (ca. 10 min)

          • Vi runder av med spørsmål og rydder opp.
          Praktisk informasjon

          Lærerens rolle

          Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

          Før besøket

          Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

          Etter besøket

          Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

          Du møter en av oss!

          Linda Fladmoe
          Linda
          Jon Haavie
          Jon
          Sigurd Nordgaard Sundby
          Sigurd
          Terje Alming
          Terje

          Fargerike puffdyr i sirkel
          Klasserom med elever

          Vanlige spørsmål og svar

          Hva skjer ved ankomst?

          En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

          Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

          Er dette undervisningstilbudet gratis?

          Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

          Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

          Hvilke betalingsmåter har dere?

          Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

          Har vi tilgang til hele museet?

          Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

          Hvor kan vi ta en matpause?

          Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

          Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

          På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

          • være forbilder for hverandre
          • være snille mot hverandre og utstillingene
          • bruke innestemme
          • ikke løpe.

          OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

          Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.


          Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

          Tilbake til toppen