Skip to main content
           

To english site

Matematikk/Kunst og håndverk

Kodekunst med blokk­basert program­mering

Ved å programmere geometriske former lager elevene kodekunst på en sandskriver. Vi bruker blokkbasert programmering som likner Scratch/ MakeCode. Til slutt viser elevene frem resultatet i en utstilling.

Tilbudet er støttet av Sparebankstiftelsen DnB.

Vi tilbyr dette opplegget også med tekstbasert programmering med JavaScript eller Python.

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Antall: Maks. 28 elever - elevene jobber sammen to og to

Varighet: 60 minutter

Fagområde: Matematikk/Kunst og håndverk

Lærerplan 8.-10. trinn:

Matematikk:
  • utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering (8. trinn)
  • beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre (9. trinn)
Kunst og håndverk
  • bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk (7. trinn)
  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter (10. trinn)

Lærerplan VGS:

Matematikk - 1T

  • formulere og løyse problem ved hjelp av algoritmisk tenking, ulike problemløysingsstrategiar, digitale verktøy og programmering.

Matematikk - 1P

  • digitale ferdigheiter i matematikk P inneber å kunne bruke grafteiknar, rekneark, CAS, dynamisk geometriprogram og programmering til å utforske og løyse matematiske problem.

Naturfag - VG1 SF

  • drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden.
    vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener.
  • digitale ferdigheter i naturfag er å kunne bruke digitale verktøy til å utforske, registrere, beregne, visualisere, programmere, modellere, dokumentere og publisere data fra forsøk, feltarbeid og andres studier.

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Geometriske former og mønstre er tema i både matematikk og i kunst og håndverk. I dette undervisningsopplegget tar elevene i bruk blokkbasert programmering til å lage algoritmisk visuell kunst. Designet skrives ut på en helt spesiell skriver der en ball triller på en sandflate og setter spor etter sin bevegelse. Prosessen vil være basert på kreative utfordringer, prøving og feiling, og gir et stort handlingsrom for å uttrykke seg estetisk.

Undervisningsopplegget er spesielt relevant for den nye læreplanen (LK20) ved å kombinere kunst og håndverk med matematikk ved bruk av programmering.

Beskrivelse av timen:

Intro (ca. 30 min):
  • Kort innføring i algoritmisk kunst og om å bruke kode som pensel
  • Innføring i blokkbasert programmering og sandskriveren Sisyphus
  • Konkurranse der elevene får 5 utfordringer de må løse ved hjelp av programmering. Oppgavene omhandler skalering, rotering, repetisjon, variabler.
  • Felles gjennomgang av oppgavene
Kreativ programmering (ca. 30 min):
  • Elevene lager sitt eget kreative design basert på egne idéer og skriver dem ut på sandskriveren
    • Kodekunst. Foto: Jon Haavie
    • Småbarns jumbo testerørset. Foto.
    • En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
    Lærerens rolle

    Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller video, fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

    Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

    Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

    Hva dere trenger å ha med

    Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse. Dere trenger ikke ta med datamaskiner.

    Forberedelser

    Når dere kommer

    En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

    Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

    Finn veien til museet

    Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

    Regler på Teknisk museum

    På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

    • være forbilder for hverandre
    • være snille mot hverandre og utstillingene
    • bruke innestemme
    • ikke løpe.

    OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

    Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

    Matpause

    Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

    Betalingsmuligheter

    Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

    For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

    Du møter en av oss!

    Portrett av en dame. Foto.
    Hana
    Portrett av en dame. Foto.
    Jon
    Portrett av en dame. Foto.
    Catharina
    Portrett av en dame. Foto.
    Øystein
    Portrett av en dame. Foto.
    Siv-Marie

    Forarbeid:

    Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

    Etterarbeid:

    Kommer snart

    Norsk Teknisk Museum
    Kjelsåsveien 143
    0491 Oslo
    Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

    Tlf: 22 79 60 00
    Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
    Org. nr.: 979676832

    Skole og barnehage:
    Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
    Tlf: 22 79 60 60
    Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

    Utleie av lokaler:
    E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
    Tlf: 22 79 60 00

    Abonner på vårt nyhetsbrev
    Tilbake til toppen