Astronomi
Planetariet
Hør spennende historier under stjernehimmelen fra gresk og samisk mytologi. Vi leter etter stjernetegn og lærer oss å navigere på himmelen.
Målgruppe: 1.-4. trinn
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Naturfag, norsk
Lærerplan:
Naturfag (1.-2. trinn)
- Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
- Oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
Norsk
- Lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
Lærerplan:
Naturfag (3.-4. trinn)
- Sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
- Presentere årsaker til at samane har urfolksstatus i Noreg, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og no.
Norsk
- Lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
Hva skjer i dette læringstilbudet?
I denne læringsaktiviteten lytter elevene til fortellinger om krigere, skorpioner og himmelske elger mens vi sammen observerer stjernehimmelen slik den ser ut på en mørk og klar natt.
Vi starter med å snakke om hvordan stjernene lyser og om hvorfor stjernene ser så små ut. Vi sammenligner Sola og Månen og ser om vi kan finne en planet.
Beskrivelse av timen:
Fortelleren møter elevene i resepsjonen og tar med seg gruppen ned til Planetariet.
I planetariet sitter vi på gulvet under en hvit kuppel av glassfiber. Det vil være dempet belysning i rommet under introduksjonen før vi slår av alt lys. Deretter vil lyset være av til økten nærmer seg slutten. På grunn av mørket er det vanskelig å se at barna rekker opp hånden, så det beste er om elevene stiller spørsmål på slutten av økten, men omviseren vil kunne be om tilbakemelding underveis.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Dere trenger ikke å ta med noe særskilt til Planetariet, men det er flott om dere har masse spørsmål om stjerner og planeter.
Om dere også har fått sett på månen en dag den er synlig på dagtid er det flott!
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Shahzia

Hilde

Caspar

Siri Hanna

Andreas

Joachim
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
- Selv midt på dagen kan man se månen på himmelen. Hvis vi tar oss litt tid kan vi se at månen beveger seg fra vest mot øst.
- Er det bare månen som beveger seg?
- Hva er de mørke flekkene på månen?
- Kan vi finne en planet i kveld?
- Vis elevene hvordan man kan finne en planet ved å bruke stellarium
- Hvor mange planeter har vi og hva må til for at noe skal kunne kalles en planet?
- Stjernehimmelen er full av stjerner. Hvorfor ser de så små ut?
Ordliste:
Solsystemet, planeter, stjerner, stjernebilder, stjernehopp, månen.