Tele- og datautstillingen
Tele- og datautstillingen
Bli kjent med informasjons- og kommunikasjonteknologi (IKT) gjennom tele- og datahistorien på en nyskapende og unik måte: Ta med en identifikatorpinne, som du finner i inngangen, og logg deg inn på utstillingen! Kunstig intelligens (AI) hjelper deg til en museumsopplevelse i spektakulære omgivelser, der fortid møter nåtid – med engasjerende pekere mot fremtiden. Hele familien kan "nostalgireise" i tiden og dele erfaringer knyttet til mer enn 250 gjenstander som representerer eldre og nyere teknologi med hver sin fabelaktige historie.
I/O sprenger skalaen for hva du forventer når du hører ordet utstilling. Ved nyvinnende bruk av AI setter blir du en del av utstillingen på måter du aldri før har opplevd. Du får til og med ditt eget uttrykk gjennom en avatar! Siden utstillingen blir "ny" hver gang du legger inn dine valg, vil utstillingen presentere deg for gjenstandene og historien (og historiene) på forskjellige måter – hver gang.
Logg deg på utstillingens AI ved hjelp av en identifikator og svar på ulike spørsmål. I/O svarer med å tilby ulike løyper gjennom utstillingen som er tilpasset dine valg. Når du opplever utstillingen vil du legge igjen anonyme data som igjen danner grunnlaget for opplevelsen du får i Reaktor.
Vi lover deg spektakulære omgivelser, historier og gjenstander utvalgt og tilpasset for akkurat deg! Og får du lyst på mer? Ja, da kan du bare legge inn andre valg og gå gjennom utstillingen en gang til.
Hele fjerde etasje på 1200 kvm er tatt i bruk til museets innovative og interaktive storsatsing, til glede for barn og ungdom, såvel som foreldre og besteforeldre!
For alle aldre
Fast utstilling
Hvor: Hele museets 4. etasje
Se dronefilm fra utstillingen
Del gjerne!
Teknisk museum har fire etasjer med spennende utstillinger om teknologi, industri, vitenskap og medisin.
I koblingssonen (connect) logger du på utstillingens kunstige intelligens
Her blir du kjent med I/O, og I/O blir kjent med deg.
Prøv gjerne hjemmefra: Få din anbefaling (åpnes i nytt vindu).
Innsamlingssonen (collect)
Når du har gjort dine valg, anbefaler I/O en temaløype for deg. Du kan endre valgene dine når som helst. Her samler du på gjenstander mens du får innblikk i spennende historier om dem.
Reaksjon i Reaktor (React)
Dataene I/O har samlet fra alle som besøker utstillingen vil gjenspeile seg i Reaktor, utstillingens siste stopp. Blant annet vil problemstillinger knyttet til løypene diskuteres av to avatarer drevet av AI. Bli med, eller bare se. Velkommen inn!
En hel rekke ord, som danner motsetningspar, problematiserer virkningene av informasjons- og kommunikasjonsteknologi gjennom tidene.
– Før I/O hadde vi ingen gjennomgripende IKT-utstilling i Norge. Vi er midt inne i digitaliseringen og trenger arenaer for å diskutere og forstå. Gjennom utstillingen forteller vi IKT-historiene, som vår fremtid bygger på, også med tanke på bærekraft og det grønne skiftet.
Museumsdirektør Frode Meinich
Fra telefonens barndom til det digitale samfunn
Utstillingen viser og diskuterer utviklingen fra telegrafi og telefonens inntog på slutten av 1800-tallet til i dag. Stadig mer er digitalt koblet – og kunstig intelligens er en del av hverdagen. Du får se ulike ting fra hele denne perioden gjennom ulike løyper som I/O anbefaler for deg. En løype kan være ting fra 1970-årene. Da hadde ikke laptoper sett dagens lys. Verdensveven eksisterte ikke. Mobiltelefoner var i sin gryende barndom. NRK hadde TV- og radiomonopol og IT-eksplosjonen kom ikke før på 80- og 90-tallet. Det var en annen tid som det er gøy å reflektere over.
Unik samling gjenstander
Utstillingen er utviklet omkring museets unike samling av telegrafiske og datatekniske gjenstander, som representerer viktige trekk ved den norske tele- og datahistorien. Utstillingen er også i kontakt med samtiden og legger opp til diskusjoner om framtiden.
Den ene prosjektlederen for utstillingen, Henrik Treimo, har tidligere ledet arbeidet med nyvinnende utstillinger, som Mind gap og Ting. Teknologi og Demokrati. I Ting ga museet det digitale større plass enn det tidligere har vært tradisjon for på Teknisk museum.
– Vi har brukt digitale teknologier aktivt for å lage en utstilling som kan spille sammen med publikum og endres over tid. Utstillingen er programmerbar, med bruk av maskinlæring, robotikk og kunstig intelligens.
Alt annet enn en dynamisk utstilling, som utvikler seg i takt med de hurtige endringene på IKT-feltet, vil raskt ville bli utdatert, forteller Treimo.
Kunst i utstillingen
Hvordan påvirker teknologi våre liv og samfunnet vi lever i?
Kunst kan utløse følelser og reaksjoner som inspirerer, engasjerer og gir ny innsikt, som igjen kan brukes i diskusjoner om samfunnsendrende teknologier. I utstillingen vil vi møte kunstverk som eksperimenterer med teknologi på ulike måter.
Sisyphus – møtet mellom menneske og maskin
En kunstinstallasjon der en stålkule beveger seg i sand og lager fascinerende mønstre. Kulens vei bestemmes av data de besøkende legger igjen i utstillingen. Installasjonen kan gjerne tolkes som en visuell fremstilling av interaksjonen mellom menneske og maskin.
Privatlivets grenser - nye samvær, nye skillelinjer
Hva er vilkårene for tilhørighet i digitale hverdagsliv? Kan digitale medier skape større nærhet? Det spør utstillingen Privatlivets grenser: Nye samvær - nye skillelinjer. Utviklet i samarbeid med Norsk Teknisk Museum og Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold.
Tidligere utstillinger
Perspektiver på IKT
IKT – informasjon- og kommunikasjonsteknologi – er et omfattende felt. Som samlebetegnelse er IKT ganske nytt, og kanskje ikke treffende. Vi kan gjerne snakke om datahistorie, telehistorie, kringkastingshistorie. Eller vi kan snakke om informasjon, kontroll, digitalisering, programmering, arbeidsplasser, internett og sosiale medier – nye virkeligheter som er i stadig og rask endring og utvikling.
Konseptsamarbeid med:
I samarbeid med Snøhetta ble både rom og konsept utformet for å realisere en programmerbar data- og teleutstilling. Dette er den første utstillingen av en slik karakter i Norge, og ambisjonene er store.
– Samarbeidet med Snøhetta har dreid seg om å finne en innpakning for gjenstander og fortellinger som til sammen kan bære utstillingen og ambisjonene om en programmerbar og dynamisk utstilling. Roboter, tingenes internett og kunstig intelligens hører med som temaer, og vi bruker også slike teknologier aktivt i utstillingen – kanskje på noen uventede måter, sier en av de to prosjektlederne, Dag Andreassen.
Andreassen har tidligere ledet arbeidet med utstillingene Klima X, Månelandingen 50 år og Olje og gass.
Det var stor stemning da H.K.H. Kronprins Haakon startet utstillingen.
– Det (utstillingen) får meg til å tenke på både det at barna mine har ikke det minnet, fordi teknologien er blitt tatt for gitt hele deres liv, og at menneskeheten og verden drives framover av gode ideer. Det tror jeg vi vil se mange eksempler på når vi går gjennom her (utstillingen), sa H.K.H. Kronprins Haakon.
Etter at han takket Teknisk museum og menneskene bak utstillingen startet han I/O med en ID-pinne han fikk fra robothunden Freke.