Personvern knyttet til skolebookinger
Personopplysninger som lagres
Vi lagrer kun navn og e-postadresse til den personen som booker et tilbud hos oss.
Formål med behandlingen
Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser etter avtale med skolen/barnehagen. Registrering av e-post er nødvendig for at den som booker skal kunne få svar på forespørselen, samt for å informere om eventuelle viktige endringer.
Vårt online bookingsystem følger EUs personvernforordning (GDPR) og sørger for sikker håndtering av personopplysninger.
Når en lærer fyller inn navn og e-post, mottar vedkommende en autogenerert e-post som bekrefter forespørselen.
Bookingsystemet sender også:
En automatisk påminnelse tre dager før besøket.
En forespørsel om evaluering rett etter besøket.
Grunnlaget for behandlingen
Opplysningene om navn og e-postadresse behandles for å oppfylle avtalen om booking. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen (GDPR) artikkel 6(1)(b) – nødvendig for å oppfylle en avtale.
Navn og e-post lagres i tre år for å muliggjøre senere bookinger og informasjonsutsendelser. E-postlister kan brukes til nyhetsbrev som sendes ut maksimalt fem ganger per år. Grunnlaget for denne behandlingen er samtykke, i henhold til GDPR artikkel 6(1)(a).
I nyhetsbrevene kan lærerne enkelt melde seg av eller på via knappene "Meld på/Subscribe" eller "Meld av/Unsubscribe".
Innhenting av personopplysninger
Vi lagrer kun de personopplysningene du har oppgitt i forbindelse med din booking via våre nettsider.
Utlevering av opplysninger til tredjeparter
Vi deler, selger eller overfører ikke personopplysninger til tredjeparter, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.
Ved utsendelse av nyhetsbrev sørger vi for at mottakere ikke kan se hverandres e-postadresser.
Lagring og sletting av personopplysninger
Opplysninger vi har mottatt i forbindelse med en booking lagres i vårt aktive kunderegister i tre år. Etter tre år slettes alle personopplysninger.
Rettigheter for den registrerte
Vi behandler personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter.
Du har rett til:
- Innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg.
- Retting av eventuelle feilaktige opplysninger.
- Sletting av opplysninger, så fremt de ikke er nødvendige for å oppfylle en avtale.
- Dataportabilitet, det vil si å få utlevert egne opplysninger i et strukturert format.
- Å klage til Datatilsynet dersom du mener vår behandling er i strid med reglene.
Informasjonssikkerhet
Vi sikrer personopplysningene gjennom både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll.
Kun et begrenset antall ansatte med administratorrettigheter har tilgang til å administrere museets bookingsystem.
Kontaktinformasjon
Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sende skriftlig til følgende adresser:
E-post:
Adresse: Norsk Teknisk Museum
Formidlingsvandelingen /v Håvard Heggelund
Kjelsåsveien 143
0491 OSLO
Hvis du har andre spørsmål knyttet til lagring av personopplysninger:
Send en e-post til: