Skip to main content

Organisasjon

Organisasjon

Foto: Thomas Fjærtoft

Besøkstall

Besøkstall

I 2022 hadde museet 235 157 besøkende, mot 107 443 besøkende i foregående år, pandemiåret 2021. Her ser vi en økning i antall besøkende på 119 prosent, men på grunn av stengningsperioder i både 2021 og 2022, er en sammenligning av de to siste årene muligens ikke så relevant. Det kan være mer passende å sammenligne 2022 med 2019, som er det vi definerer som siste normale gjennomsnittsår før pandemien. Om vi ser på differansen mellom 2022 og 2019-besøket på henholdsvis 235 157 og 252 984 besøkende, er den negative differansen på 17 827 personer, eller 7,1 prosent. Vi noterer oss at besøkstallet for året begynner å nærme seg et gjennomsnittsår for museet, noe vi kan se oss godt fornøyd med.  

Trenden i hele kultursektoren, viser at fritidspublikumet tar seg litt ekstra tid før vi ser retur til historiske besøksvolum, dette gjelder også for Teknisk museum. Skolebesøket var derimot mer enn raskt tilbake i full aktivitet, og i 2022 er det gledelig å se besøk av 47 410 elever og lærere, noe som er 1 528 flere enn i det siste normale gjennomsnittsåret 2019 og hele 28 215 flere enn i pandemiåret 2021.     

I tillegg til besøkstallet på museet er det registrert 11 800 besøkende på eksterne arenaer. Dette er ekstern undervisning og kurs på Oslo skaperfestival, Verdens kuleste dag, vitenshow på Deichman, såpebobleshow på festivaler, ungdomsklubber, Talenthuber, lærerkurs, Akerselva-vandringer, Arendalsuka og Telemuseet på Lødingen. 

244 elever har i tillegg fått digital undervisning. Dette gjelder Kodekraft for 9. og 10. trinn.  

Utvikling i besøkstall

besokstall graf

Nøkkeltall for besøk

Besøk Totalt Voksne i % Barn & unge i % Hvorav
skoleelever
i %
2012 257 209 114 921 45 % 142 288 55 % 55 950 22 %
2013 248 914 115 100 46 % 133 814 54 % 49 460 20 %
2014 262 604 121 552 46 % 141 052 54 % 52 890 20 %
2015 247 607 112 999 46 % 134 608 54 % 48 577 20 %
2016 288 121 135 745 47 % 152 376 53 % 52 256 18 %
2017 254 921 120 433 47 % 134 488 53 % 47 466 19 %
2018 214 372 100 244 47 % 114 028 53 % 44 265 21 %
2019 252 984 120 033 47 % 132 951 53 % 45 882 18 %
2020 108 373 53 948 50 % 54 425 50 % 15 638 14 %
2021 107 443 52 444 49 % 54 999 51 % 19 195 18 %
2022 235 157 109 943 47% 125 214 53% 47 410 20%
Besøk Totalbesøk Fysiske møter på eksterne arenaer Digital undervisning
2022 235 157 11 800* 244**

* Oslo skaperfestival, Verdens kuleste dag, vitenshow på Deichman, såpebobleshow på festivaler, ung. klubber, Talenthubber, lærerkurs, Akerselva- vandringer, Arendalsuka og Lødingen.
** Kodekraft

Forretningsdrift

Forretningsdrift

I 2022 var vi heldige og kunne åpne for normal museumsdrift, da med forbehold om smittevernstiltak. 

Mens vaksineringen viste seg å være effektiv og vi kunne ha åpent omtrent som vanlig, var vi forberedt på lavere koronakompensasjon fra Kulturdepartementet. I tillegg til dette har stigende strømpriser og forberedelser på kutt i statsbudsjettet framtvunget grep for å holde utgiftene nede.  De forsiktige målene vi satte oss i fjor viste seg å være ganske nært. På den positive siden, ser vi en vesentlig stigning i inntekter gjennom billettsalg og i museumsbutikken som gjør oss optimistiske for hva som venter oss fremover.   

Til tross for at vi tilsynelatende er over det verste når det kommer til pandemien, vil det bli konsekvenser for folk i hele landet på grunn av renteøkninger, dyre strømkostnader og generelt høyere levekostnad. Vi må derfor regne med et noe lavere besøkstall framover i kampen om prioriteringer i husholdningsbudsjettet.  

Tekno kafé

Tekno Kafé AS har siden 2007 drevet den 480 m² store museumskafeen som følger museets åpningstider. Innehaver er Anna Kokolis og Ioannis Moutafis. Leieinntektene fra kafeen utgjorde kr 764 628. 

Inntekter fra billettsalg

Antall besøkende og herav billettinntekter utgjør museets største kilde til egeninntjening.  
Billettinntektene for 2022 ligger på 14 856 515 mot budsjettert 14 200 000. 

Butikk og resepsjon

Museumsbutikkens profil og vareutvalg er knyttet til konseptet Lekende Læring og har et bredt utvalg av leker, spill og bøker for barn og voksne. Museumsbutikken omsatte i 2022 for kr 5 888 6929 som er en økning fra 2021 på 55 prosent. Museumsbutikken skal signalisere kommunikasjon med publikum rundt produkter og temaer relevante for museets innhold, og synliggjøre sammenhengen mellom publikumsmottaket, museumsbutikken og selve museet.

Arbeidsmiljø og HMS

Museets arbeidsmiljøutvalg har hatt fire møter i 2022.  

Ledere har gjennomført kurs i sykefraværsoppfølging med fokus på å redusere og følge opp på sykefraværet. Museet har i 2022 fortsatt samarbeidet med bedriftshelsetjenesten Avonova AS. Det har da også blitt avholdt et felleskurs for alle ansatte om medarbeidermedvirkning og medarbeideransvar for et bedre arbeidsmiljø med foredragsholder fra Avonova.  

Det har også foregått en internrevisjon med mål om å forbedre våre rutiner ytterligere. Risikokartlegging med handlingsplan fra ledergruppa er laget, og er gjennomgått med verneombud og AMU utvalget.  

Vi prioriterte HMS-tiltak etter utført medarbeiderundersøkelse i 2021 og dette belyste særlig viktige punkter for museets ansatte og arbeidshverdagen på huset.  

Vi videreutvikler sterkere plattformer og rammeverk for prosjektgjennomføring. Dette blir et samarbeid på tvers av avdelinger og det tilegnes en prosjektleder til spesifikt dette. Målet er å skape tettere oppfølging og dermed tryggere rammer for felles og eget prosjektarbeid. 

I et forsøk på å både forsterke internkommunikasjon og senke terskelen for kontakt med ledelsen og medarbeidere, er det utarbeidet et nytt intranett som blir lansert i første kvartal 2023. Intranettet blir en ressursbank for alle ansatte og strømlinjer informasjonsdeling på en mer effektiv og lettfattelig måte.  

I tillegg er det også utarbeidet faste rutiner for allmøter. Vi forsterker den eksisterende plattformen for å gi alle ansatte et felles møtepunkt hvor det deles vesentlig informasjon i plenum. Dette skaper forhåpentligvis rom for åpen dialog og meningsutveksling som kan forsterke planer og ideer fremover. 

Utleievirksomhet til arrangementer og selskaper

Fra mars 2022, etter ny gjenåpning etter Covid-stengning, og ut året ble det arrangert konferanser, fagdager, Kick-off, selskaper og møter i museets lokaler for både offentlig sektor og privat næringsliv. Mange av leietakerne var godt kjent med Teknisk museum og hadde leid lokaler tidligere. 

Vi hadde en stor fagdag med 520 inviterte gjester, en håndfull større konferanser med flere dagers varighet, en rekkes middagsselskaper med underholdning og dans, ett kick-off med aktiviteter som rakettoppskyting og BitBot, og flere hel- og halvdagsmøter med lunsjer og høydepunktomvisninger i museet. 

Det har vært stort fokus på å forbedre kvaliteten, effektivisering av arrangementsgjennomføringen, systematisering av utstyr og forbedring av logistikken i forbindelse med arrangementer. Lønnsomheten overvåkes nøye, for å sikre god inntjening, og dette arbeidet fortsetter videre i 2023. I tiden framover vil det også legges ned betydelig aktivitet for å få inn nye arrangementkunder.  

Arrangementsvirksomhet bidrar positivt til å nå museets økonomiske mål om kunnskapsformidling innen teknologi, industri, medisin og naturvitenskap. I 2022 omsatte utleie-avdelingen for kr 3 789 603.  

Arbeid for å fremme likestilling og forhindre diskriminering

Modellen over viser en prosentvis fordeling mellom kvinner og menn. 

Bemanning

I 2022 hadde museet totalt 113 ansatte som utførte 70,4 årsverk. I løpet av året er det tilsatt 13 medarbeidere i ti faste og tre midlertidige stillinger. 12 medarbeidere har sluttet ved museet. Museet hadde ved utgangen av året 79 fast ansatte. 54,4 prosent av de ansatte var kvinner og 45,6 prosent av de ansatte var menn.  

2022 Kjønnsbalanse
Kvinner Menn Total
Total i år 43 36 79
I fjor 42 34 76
Leder i år 0 1 1
I fjor 0 1 1
Mellomleder i år 6 6 12
I fjor 6 6 11
Konservator i år 7 5 12
I fjor 7 5 12
Pedagog i år 9 7 16
I fjor 6 3 9
Andre fagstillinger i år 5 5 10
I fjor 7 8 15
Administrative stillinger i år 4 0 4
I fjor 3 0 3
Drifts- og teknikerstillinger i år 0 9 9
I fjor 0 8 8
Veileder/resepsjon i år 11 3 14
I fjor 10 4 14

Museet har videre kartlagt status med hensyn til prosentvis fordeling av deltidsarbeid, sykefravær, permisjon og personalpolitiske tiltak basert på kjønn:

2022 Kvinner % Menn %
Deltid 60 40
Midlertidige stillinger 71 29
Sykefravær 63,7 36,3
Foreldrepermisjon 100 0
Personalpolitiske tiltak: Videreutdanning 67 33
Personalpolitiske tiltak: Lederutdanning 0 0
Personalpolitiske tiltak 60 40

Deltidsarbeid ved museet er hovedsakelig knyttet til at museet har 7-dagers drift og har ansatt flere yngre medarbeidere som kun jobber i helg og ferier. Disse medarbeiderne er ofte fulltidsstudenter ved siden av arbeidet ved museet. Midlertidighet ved museet er i hovedsak knyttet til gjennomføring av prosjekter med ekstern finansiering for en avgrenset periode. Museet har hatt to medarbeidere i foreldrepermisjon i 2022.

Museet gjennomførte i 2021 en kartlegging av likelønn ved museet. Kartleggingen viste at det er lik lønn for likt arbeid ved museet. Ny kartlegging av likelønn skal gjennomføres i 2023. 

Museets tiltak for større mangfold og mot diskriminering

Museet ønsker et større mangfold blant sine medarbeidere. Det er en ambisjon om å øke mangfoldet gjennom nyrekruttering, men det har hittil ofte vist seg utfordrende å få kvalifiserte søkere med annen etnisk bakgrunn eller nedsatt funksjonsevne. Alle stillingsutlysninger skal inneholde en mangfoldserklæring. Gjennom samarbeid med bydel Grorud har museet rekruttert tilkallingsvakter med etnisk minoritetsbakgrunn for å jobbe ved museet.

Både med hensyn til forfremmelser og utviklingsmuligheter blant de ansatte vurderes dette uavhengig av kjønn, etnisitet og nedsatt funksjonsevne. Museets ledelse er kjønnsbalansert, og både i museets ledelse og styre er det ansatte med etnisk minoritetsbakgrunn.

Museet har et stort fokus på kompetanseheving og videreutdanning av sine ansatte. I 2022 gjennomførte tre ansatte doktorgradsstudier og to ansatte gjennomførte mastergrader. En mastergrad og en doktorgrad ble fullført i 2022. Det er flere kvinner enn menn som gjennomfører videreutdanning, og to ansatte med etnisk minoritetsbakgrunn har gjennomført mastergradsstudier.

BÆREKRAFT

Miljøfyrtårn

I 2022 har museet vært bedre utrustet til å iverksette større bærekraftige tiltak. For å levere på våre forpliktelser som et miljøfyrtårn-sertifisert bedrift, har vi prioritert de områdene på huset som særlig påvirker våre klimaspor. Målene våre var særlig knyttet til reduksjon av energiforbruk, kildesorteringsplan, og innkjøp av varer og tjenester er igangsatt som en del av museets rutiner.  

Museet har gjennomført offentlige anskaffelser knyttet til flere større rammeavtaler i 2022. I denne prosessen har det blitt lagt stor vekt på tilbydernes miljøarbeid for å sikre at arbeidet som blir gjort og materiale som blir brukt er bærekraftige. 

Alle ansatte er forpliktet av miljøpolicyen og skal ha et bevisst forhold retningslinjene i sitt arbeid. Dette gjelder blant annet anskaffelse av nye samarbeidsforhold og nye leverandører som har et krav om å tilby miljømerkede varer og tjenester. 

Vi er i prosessen med å bytte ut tre ventilasjonsanlegg samt skifte av ca. 600 lysstoffrør med mer energieffektive LED pærer som raskt vil gi energibesparing og økonomisering. Målet er å fortsette å redusere energiforbruket, samt modernisere bygget på en bærekraftig måte.

I tillegg til å redusere vår påvirkning på det ytre miljøet, ønsker vi også å utvikle vår rolle som en bidragsyter til diskursen om miljøsaken. Vi fortsetter å samarbeide med nasjonale og internasjonale nettverk for å undersøke, utvikle og øke forståelse av klimadiskursen:

  • REDUCE er et tverrfaglig samarbeid mellom forskere som skal se på plast i et systemperspektiv og undersøke hvordan vi kan redusere forbruket av plastprodukter i hverdagslivet.
  • Prosjektet Bærekraftige energinarrativer er et samarbeidsprosjekt mellom museer, som undersøker hvordan museenes historiske og nåtidige mandat kan brukes kritisk til å utvikle nye narrativer om energi og industri. Målet er å øke forståelsen av hvordan energi og industri er blitt organisert, formidlet og gjort til allmenn kunnskap gjennom museenes fortellinger.
  • Museet deltar også i det internasjonale samarbeidsprosjektet Exhibiting Energy in the Age of Climate Crisis med Science Museum i London, National Museums i Scotland, Deutsches Museum, Ingenium Canada m.fl. om kuratering av energiutstillinger. 

 

Kommunikasjon og marked

Kommunikasjon og marked

Norsk Teknisk Museum arbeider for å styrke kjennskapen til museets tilbud og videreutvikle museets omdømme i trå med museets strategi og visjon.

Museets innsats med samfunnskontakt, samarbeidspartnere og sponsorater, PR, kommunikasjon og markedsføring understøtter museets visjon om å være det mest engasjerende, kunnskapsgivende og morsomste museet i Norge.

På den måten ivaretas og videreutvikles museets omdømme og merkevare. Dette skjer primært gjennom å gjøre museets utstillinger og aktivitetene kjent i befolkningen generelt og overfor spesifikke målgrupper. 

Vi gjennomfører gjennom hele året markedsundersøkelser blant våre besøkende for å få innsikt i interesser, preferanser og ønsker for å hele tiden ligge i forkant av utvikling av våre utstillinger, butikk, resepsjon, formidlingsopplegg og kafétilbud.

Museets primære kommunikasjonskanaler er tekniskmuseum.no, som er museets eget nettsted, sosiale kanaler som Facebook og Instagram, betalt markedskommunikasjon, redaksjonell omtale i mediene og mot publikum i museet. Målet er en kostnadseffektiv mediemiks i de prioriterte kommunikasjonskanalene. I 2022 lå vekten på:

  • Utstillingsåpning av I/O, ny tele- og datautstilling.
  • Utstillingssamarbeid med Nasjonalmuseet for utstillingen Sand i Maskineriet. 
  • Museets store helge- og ferieprogram for museets hovedmålgruppe, barnefamilier.

tekniskmuseum.no

De siste to årene har vist oss viktigheten av godt digitalt innhold. I 2022 har vi derfor hatt et hovedfokus på å tilpasse eksisterende innhold til nytt malverk, der målet er at god gjenkjennbarhet for publikum og bedre leservennlighet skal forenkle publikumsreisen på nett. Samtidig arbeides det med å reflektere brukernes behov klarere i nettsidens struktur og forenkle navigeringen fra interesse til faktisk billettkjøp. Arbeidet startet med en innledende brukerundersøkelse og påfølgende endringer på forsiden og i artikkeloppsett, og fortsetter med omstrukturering og tydeliggjøring inn i 2023. Med dette tilgjengeliggjøres innholdet på en bedre måte for alle. Universell utforming og søkermotoroptimalisering er en naturlig del i dette, og i alt pågående arbeid, på tekniskmuseum.no.  

I 2022 gikk besøkstallene for nettsidene opp med 25,6 %.

Utvikling i antall nettbesøk de siste tre årene på tekniskmuseum.no:

2019: 403 168 (siste normalår før koronapandemien)
2020: 381 094 (stengt museum mars–mai, ellers åpent med koronabegrensninger)
2021: 427 064 (åpent museum med koronabegrensninger)
2022: 536 212 (første normalår etter koronapandemien)

I hovedsak kan vi si at nettbesøkene per nå dobles om sommeren (juni og juli) og halveres i desember. April er også en av de beste månedene, med tall tilsvarende juli. Gjennomsnittsbesøk på nettsiden er i underkant av 44 000 per måned.

Museet i media

Teknisk museum ble omtalt i til sammen 201 redaksjonelle oppslag i 2022.  Blant prosjektene som vekket stor interesse og fikk mye pressedekning, var åpningen av IKT-utstillingen I/O. NRK dekket deler av åpningen som ble sendt på Dagsrevyen, i tillegg ble den omtalt på digi.no, telecomrevy, elektronikknett, NTB og NAB. Kronprins Håkon åpnet utstillingen.

Liten Dachs-hund står oppå en trekasse med pinner

Sosiale medier

Museet satser på formidling av aktuelle arrangementer og utstillinger i sosiale medier.

I 2022 ble det publisert 349 poster på Facebook og 131 poster på Instagram. Rekkevidden på Facebook var 1 067 528 unike brukere (nedgang på 16,7%) og på Instagram 70 091 (oppgang på 57,2 %) unike brukere.

Antall sidebesøk på Facebook var på 24 804 (ned 2,9 % fra i fjor), og antall besøk på vår Instagram-profil var i år 6 629 ganger (en økning på 61,7% fra i fjor).

Det er i 2022 558 nye følgere på Instagram, og totalt er det 5 409 følgere på Instagram.

Det er i 2022 885 nye følgere på Facebook, og totalt 46 757 følgere på Facebook.

I 2022 var det 243 000 antall reaksjoner på Facebook og 4680 reaksjoner på Instagram.

Markedskommunikasjon

Teknisk museum markedsføres gjennom annonser og reklamemateriell for utstillinger og arrangementer på nett, sosiale medier, i aviser, magasiner, tidsskrifter og gjennom nyhetsbrev. Museet markedsføres blant annet gjennom den faste annonsen under Museene i Oslo, som kommer hver uke i papir- og nettutgavene til Aftenposten. Museet er partnere i Aktiv i Oslo og Visit Oslo og deltar i deres publikasjoner: OsloPass, OsloKartet, What’s On og OsloGuiden. I tillegg til dette deltas det på utvalgte messer og konferanser for å promotere museets tilbud for det allmenne publikum og for skoler.

Det ble gjennomført markedskampanjer for utstillingene Sand i maskineriet og I/O, vår nye tele- og datautstilling, for SENT og museets helge- og ferieprogram. I utvalgte perioder markedsføres også skolebesøk og våre utleielokaler. Hovedtyngden på markedskommunikasjonen i 2022 lå på nye utstillinger og aktiviteter i helger og ferier. Via museets betalte annonsering på Facebook og Instagram er det kjørt 174 annonser med hele 1 227 253 eksponeringer, som er sett av 322 618 personer.


Kommunikasjon og marked

Bygg og sikkerhet

Museets bygningsmasse består av museumsbygget på Kjelsås, et magasinbygg i Gjerdrum kommune og et magasin i Fet kommune, på til sammen 29 792 kvadratmeter, samt de fredede bygningene til Bergen Radio, Rundemanen i Bergen. Museet eier alle bygningene.

Bygget på Kjelsås er klassifisert som særskilt brannobjekt, som stiller strenge krav til brannorganisasjon, bruk av lokalene og internkontroll. Museumsbygningen er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Oslo brann- og redningsetat og vaktselskapet Avarn Securituy AS. Det er utarbeidet en ny sikringsplan for perioden 2023 – 2027 og vi er i gang med å skape enda sterkere beredskapsrutiner.

  • Fjernmagasinene på Gjerdrum og i Fet er direkte koblet med brann- og tyverialarm til Nedre Romerike brann og redningsvesen og vaktselskapet Avarn Security AS.
  • I 2022 fullførte museet et sikringstiltak ved støtte fra Kulturrådet. Vi installerte nytt automatisk Argonite gasslukkeranlegg i medisinmagasinet M-26 som slukker med gass istedenfor vann ved branntilfeller. Dette gjør at gjenstandsmagasinet er bedre rustet mot både brann- og vannskader.
  • Museet inngikk en avtale med Enerbrain/Smartwatt i 2021 om å energieffektivisere ventilasjonsanleggene til museumsbygget på Kjelsås. Formålet med tiltaket er å redusere energiforbruket, og mens vi har vært i implementeringsfasen kan vi allerede vise til vesentlig energibesparelse.
  • For å gjøre Bergen Radio Rundemannen mer besøksvennlig på langsikt, er det etablert vann- og sanitæranlegg ved den gamle kystradioen, som ble fullført i 2022.
  • I 2021 mottok museet sikringsmidler fra Kulturrådet til å installere nytt sprinkleranlegg i verksedsbygget på Kjelsås. I 2022 fortsatte arbeidet med å installere sprinkleranlegg på verkstedet og dette ferdigstilles våren 2023 noe som gjør museet tilnærmet fullt sprinklet.
  • For å øke brannsikkerheten planlegges det utskiftning av alle branndetektorer på Kjelsås samt ca. 30 manuelle meldere og en pc som kan styre dette digitalt. Arbeidet forventes ferdig i siste kvartal i 2023.
  • Det er også installert vanndeteksjon i et utvalg magasiner som forhindrer fuktskader på gjenstandene.
  • Med støtte fra Oslo kommune fikk museet i 2022 satt opp en innebygget og låsbar sykkelparkering for ansatte, som allerede benyttes flittig.
  • Museet fortsetter arbeidet med å iverksette tiltakene fra museets energikartlegging. Prioriteringene er å skifte ut 3 ventilasjonsanlegg samt å installere en luft til vann varmepumpe på varmtvannsiden som da blir hovedfyringskilden til museet. El-kjelen vil da kun være i bruk ved ekstra kalde perioder. Dette er gjort i dialog med energirådgiverne i Energima som har kartlagt museumsbygget på Kjelsås i desember 2018.
  • I 2023 skiftes det ut 600 gamle lysstoffarmaturer til LED for å forminske strømforbruket og modernisere bygget.

Disse investeringene er kjærkomne tiltak som i tillegg til å være kraftig energibesparende, kan underlette utgiftene på langsikt, uavhengig av høye strømkostnader.