Skip to main content
           

To english site

Samfunnsfag

Bærekraftig superhelt

Bli en bærekraftig superhelt for en bedre framtid. 

Barna samarbeider om morsomme aktiviteter relatert til klimautfordringene og FN’s bærekraftmål. De bruker sine ferdigheter innen geografi og språk for å løse oppgavene. 

Målgruppe:2. trinn

Antall: Maks. 30 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Samfunnsfag, Naturfag

Lærerplan:

Kompetansemål Naturfag
  • samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
Kompetansemål Samfunnsfag
  • samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål
  • utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere
  • korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet

Hva skjer i dette læringstilbudet?

"Bærekraftig superhelt" er en aktivitet som introduserer barna for bærekraftig utvikling. Gjennom samtale vil vi snakke om hva vi allerede gjør, og hva vi kan gjøre for å hjelpe med bærekraftig utvikling. Barna vil jobbe i grupper på 4 eller 5 barn og gjennomføre 2-3 aktiviteter som fokuserer på forskjellige FN-mål.

Beskrivelse av timen:

Intro (ca. 15 min): 
  • Klassen blir hentet av en av pedagogene
  • Pedagogen snakker med elevene om hva en superhelt er, og hva som menes med å være bærekraftig.
  • Elevene ser en kort video (3-4 minutter) om bærekraftig utvikling.
  • Elevene blir delt inn i grupper på 4-5 barn og får utdelt utstyr til den første oppgaven.
Oppgaver (ca. 25 min):
  • Første oppgave handler om mat og hvor langt den har reist til Norge.
  • Barna plasserer maten fra ulike steder på verdenskartet. Elevene samarbeider i grupper på 4-5 elever for å gjennomføre oppgaven.
  • Når elevene har fullført den første oppgaven, samles alle sammen for å diskutere funnene før neste oppgave.
  • Neste oppgave handler om utrydningstruede dyr og språk. Her jobber barna igjen i de gruppene de er delt opp i, for å gjennomføre oppgaven. De bruker samarbeid, koding uten teknologi og lesing for å fullføre oppgaven.
Avslutning (ca. 5 min):
  • Samling i plenum, hvor elevene, lærer og pedagog oppsummerer.
  • Hvis det er tid igjen, vil pedagogen vise en av våre favorittgjenstander på museet. 
  • En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
  • Småbarns jumbo testerørset. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Shahzia
Portrett av en dame. Foto.
Kjersti
Portrett av en dame. Foto.
Siri Hanna

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet.

Undringspørsmål
  • Nesten alt vi lager på jorda stammer fra naturen, klær, leker og mat. Jo mer vi henter ut av naturen, jo mer bruker vi opp planeten vår. Hvordan kan vi få tingene våre til å vare lengre? 
  • Barn har masse energi, og beveger seg mye hele tiden. Er barn en fornybar energikilde? 
  • Er det miljøvennlig å dyrke sin egen mat?  Hvorfor?
  • Er mennesker viktigere for jorda enn dyr? Hvorfor?

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Abonner på vårt nyhetsbrev
Tilbake til toppen