Skip to main content

Samfunnsfag

Bærekraftig superhelt


Bli en bærekraftig superhelt for en bedre framtid! Bruk dine ferdigheter innen geografi og språk for å løse oppgaver relatert til klimautfordringene og FN’s bærekraftmål.

"Bærekraftig superhelt" er en aktivitet som introduserer barna for bærekraftig utvikling. Gjennom samtale vil vi snakke om hva vi allerede gjør, og hva vi kan gjøre for å hjelpe med bærekraftig utvikling. Barna vil jobbe i grupper på 4 eller 5 og gjennomføre aktiviteter knyttet forskjellige FN-mål.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 2. trinn

Maks 28 elever


Naturfag / Samfunnsfag

Varighet 45 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Læreplan og kompetansemål
Naturfag (kompetansemål):
  • Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
Samfunnsfag (kompetansemål):
  • Samtale om hvordan ulike kilder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglige spørsmål
  • Utforske og gi eksempler på hvordan mennesker påvirkar klimaet og miljøet, og dokumentere
    hvordan påvirkningene synes i nærmiljøet

    Beskrivelse av timen

    Introduksjon (ca. 15 min)

    • Klassen møter veilederen i resepsjonen og vi går sammen til undervisningsrommet
    • Vi diskuterer hva det vil si å være en superhelt og bærekraftig
    • Vi ser en kort video om bærekraftig utvikling.
    • Elevene blir delt inn i grupper og får utdelt utstyr til den første oppgaven.

    Aktivitet (ca. 25 min)

    • Første oppgave handler om mat og hvor langt den har reist til Norge. Barna plasserer maten fra ulike steder på verdenskartet. 
    • Når elevene har fullført den første oppgaven, samles alle sammen for å diskutere funnene før neste oppgave.
    • Neste oppgave handler om utrydningstruede dyr og språk. Her jobber barna igjen i de gruppene de er delt opp i, for å gjennomføre oppgaven. De bruker samarbeid, koding uten teknologi og lesing for å fullføre oppgaven.

    Avslutning (ca. 5 min)

    • Vi oppsummerer timen sammen
    • Hvis det er tid igjen, vil pedagogen vise en av våre favorittgjenstander på museet. 
    Praktisk informasjon

    Lærerens rolle

    Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

    Før besøket

    Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid.

    Etter besøket

    Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.

    Du møter en av oss!

    Shahzia Vira
    Shahzia
    Siri-Hanna Svarthumle
    Siri-Hanna
    Kjersti Lind
    Kjersti
    Linnea Christiansen
    Linnea

    En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
    Småbarns jumbo testerørset. Foto.

    Vanlige spørsmål og svar

    Hva skjer ved ankomst?

    En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

    Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

    Er dette undervisningstilbudet gratis?

    Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

    Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

    Hvilke betalingsmåter har dere?

    Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

    Har vi tilgang til hele museet?

    Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

    Hvor kan vi ta en matpause?

    Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

    Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

    På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

    • være forbilder for hverandre
    • være snille mot hverandre og utstillingene
    • bruke innestemme
    • ikke løpe.

    OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

    Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

    Ressurser

    Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

    Museumspedagog med en gruppe småbarn

    Undringsspørsmål

    Nesten alt vi lager på jorda stammer fra naturen, klær, leker og mat. Jo mer vi henter ut av naturen, jo mer bruker vi opp planeten vår.

    • Hvordan kan vi få tingene våre til å vare lengre?
    • Barn har masse energi, og beveger seg mye hele tiden. Er barn en fornybar energikilde?
    • Er det miljøvennlig å dyrke sin egen mat? Hvorfor?
    • Er mennesker viktigere for jorda enn dyr? Hvorfor?

    Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

    Tilbake til toppen