Kjemi
Dragen Berta-Mysteriet
Målgruppe: 5. -6- åringer
Antall: Maks. 15 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Kjemi
Lærerplan:
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Dette er en aktivitet hvor barna vil utforske og eksperimentere med forskjellige hvitt pulver og væsker for å finne ut hvem som har stålet frakken til Dragen Berta. Dette er en styrt aktivitet hvor barna skal jobbe i grupper.
Beskrivelse av timen:
Intro (ca. 10 min):
-
Barna blir hentet av Dragen Berta og en av de pedagogene.
-
Pedagogen forteller om mysteriet.
-
Barna får mulighet til å se åstedet
-
Så skal de ha på seg lab frakk og vernebriller
Eksperimenter (ca. 25 min):
-
Med veiledning, skal barna gjennomføre 3 eksperimenter.
-
Sammen skal vi observere og registrere resultatene basert på deres observasjoner
-
Resultatene skal hjelpe til å avgjøre hvem som har tatt labfrakken til Dragen Berta
Avslutning (time):
-
Samling rundt åstedet
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Shahzia

Kjersti

Caspar

Siri Hanna
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
- Hva er et forsøk og eksperiment?
- Når vi får en idé og vi tester ting
- Kan vi finne noen eksempler på at noe reagerer?
- Tenne en fyrstikk
- Dytte en sykkel
- Svinge en huske
- Åpne en brusflaske