Skip to main content

Naturfag

Skjelettet

Møt skjelettet Kim på Teknisk museum. Elevene får eksperimentere og forske på hvordan skjelettet er bygd opp og hvordan det virker. Vi snakker sammen om hvorfor vi har et skjelett, og hvordan kroppens deler jobber sammen.

Kjernen i opplegget er en samtale mellom museumspedagogen og barna, hvor tema er skjelett og kropp. Barna oppfordres til å stille spørsmål og delta i demonstrasjoner. Vi undersøker skjelettet og går igjennom dets funksjoner, og snakker om hvordan vi henger sammen.

NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.


Passer for 1.–2. trinn

Maks 28 elever


Naturfag / Biologi

Varighet 45 min


Hva skjer i dette undervisningsopplegget?

Beskrivelse av timen

Introduksjon (ca. 5min)

  • Barna møter omviseren ved søylen de blir tildelt i resepsjonen.
  • Så går vi til Barnerommet hvor skjelettet Kim bor. 
  • I barnerommet, tar vi av oss skoene og setter dem på skomattene. 

Aktivitet (ca. 30 min)

  • Introduksjon til hvem barna skal møte
  • Vi setter oss og snakker om likheter og forskjeller mellom oss og Kim. Kim er et ekte plastikk-skjelett og har alltid vært det.
  • Vi gjør forsøk på proporsjoner og knoklenes størrelser og funksjoner. 
  • I forsøkene bruker vi barnas kropper. Noen forsøk kan alle være med på. I andre forsøk bruker museumspedagogen barn som melder seg. 

Avslutning (ca. 5 min)

  • Vi avslutter aktiviteten og sier ha det til Kim
Praktisk informasjon

Lærerens rolle

Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. 

Før besøket

Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser.

Etter besøket

Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper.


Læreplan og kompetansemål
  • Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon

Du møter en av oss!

Linnea Christiansen
Linnea
Kjersti Lind
Kjersti
Caspar Barth
Caspar
Skjelettet Kim
Kim

En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
Småbarns jumbo testerørset. Foto.
En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.

Vanlige spørsmål og svar

Hva skjer ved ankomst?

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Er dette undervisningstilbudet gratis?

Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.

Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.

Hvilke betalingsmåter har dere?

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.

Har vi tilgang til hele museet?

Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.

Hvor kan vi ta en matpause?

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Hvilke regler gjelder for skolebesøk?

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Ressurser

Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.

Undringsspørsmål

Her er noen undringsspørsmål som kan brukes til å forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet:

  • Visste dere at barn utvikler kneskåler først når de er to år gamle? Hvis du sitter på gulvet med bena rett fram, er det lett å kjenne denne knokkelen. Hvis du slapper av i musklene, kan du til og med flytte litt rundt på den. Kan dere finne andre steder på kroppen det er lett å kjenne på skjelettet? 
  • Knoklene er veldig harde og sterke, men hvis man er uheldig kan en av knoklene brekke. Da kan vi få på gips som gjør at bruddstedet holdes helt i ro. Etter noen uker vil knokkelen vokse sammen igjen og bli like sterk som før. Er det noen i klassen som har opplevd dette og vil fortelle hvordan det var?
  • Skjelettet er viktig for at vi skal kunne bevege oss. Kan dere sangen "Hode, skulder, kne og tå"?

Norges nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Her finner du spennende utstillinger og aktiviteter i kort avstand fra Oslo sentrum.

Tilbake til toppen