Skip to main content
           

To english site

Naturfag

Skjelettet

Møt skjelettet Kim på Teknisk museum. Elevene får eksperimentere og forske på hvordan skjelettet er bygd opp og hvordan det virker. Vi snakker sammen om hvorfor vi har et skjelett, og hvordan kroppens deler jobber sammen.

Målgruppe: 1. -2- trinn

Antall: Maks. 30 elever

Varighet: 45 minutter

Fagområde: Naturfag

Lærerplan:

Naturfag
  • Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
  • Utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon

Hva skjer i dette læringstilbudet?

Kjernen i opplegget er en samtale mellom museumspedagogen og barna, hvor tema er skjelett og kropp. Barna oppfordres til å stille spørsmål og delta i demonstrasjoner. Vi undersøker skjelettet og går igjennom skjelettets funksjoner

Beskrivelse av timen:

Læringsaktiviteten foregår i et eget rom. Barna sitter på gulvet sammen med museumspedagogen og skjelettet Kim. Vi gjør noen eksperimenter med kroppen og samtaler om hvordan vi henger sammen. 

Intro (ca. 5 min): 

  • Barna møter omviseren ved søylen de blir tildelt i resepsjonen.
  • Så går vi til Barnerommet hvor skjelettet Kim bor. 
  • I barnerommet, tar vi av oss skoene og setter dem på skomattene. 

Samling (ca. 30 min):  

  • Introduksjon til hvem barna skal møte
  • Vi setter oss og snakker om likheter og forskjeller mellom oss og Kim. Kim er et ekte plastikk-skjelett og har alltid vært det.
  • Vi gjør forsøk på proporsjoner og knoklenes størrelser og funksjoner. 
  • I forsøkene bruker vi barnas kropper. Noen forsøk kan alle være med på. I andre forsøk bruker museumspedagogen barn som melder seg. 

Avslutning (ca. 5 min):

  • Vi avslutter læringsaktiviteten og sier ha det til Kim 

  • En jente i labfrakk rekker opp hånden. Foto.
  • Småbarns jumbo testerørset. Foto.
  • En barn i labfrakk som heller hvit pulver i enn jumbo testerør. Foto.
Lærerens rolle

Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget

Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.

Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis. 

Hva dere trenger å ha med

Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.

Dere trenger ikke å ta med noe spesielt til denne læringsaktiviteten.

Forberedelser

Når dere kommer

En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier. 

Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.

Finn veien til museet

Klikk her for å finne veien til Teknisk museum. 

Regler på Teknisk museum

På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal

  • være forbilder for hverandre
  • være snille mot hverandre og utstillingene
  • bruke innestemme
  • ikke løpe.

OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.

Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.

Matpause

Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene. 

Betalingsmuligheter

Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.

For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse. 

Du møter en av oss!

Portrett av en dame. Foto.
Kjersti
Portrett av en dame. Foto.
Caspar
Portrett av et skjelettFoto.
Kim

Forarbeid:

Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet

Undringspørsmål
  • Visste dere at barn utvikler kneskåler først når de er to år gamle? Hvis du sitter på gulvet med bena rett fram, er det lett å kjenne denne knokkelen. Hvis du slapper av i musklene, kan du til og med flytte litt rundt på den. Kan dere finne andre steder på kroppen det er lett å kjenne på skjelettet? 
  • Knoklene er veldig harde og sterke, men hvis man er uheldig kan en av knoklene brekke. Da kan vi få på gips som gjør at bruddstedet holdes helt i ro. Etter noen uker vil knokkelen vokse sammen igjen og bli like sterk som før. Er det noen i klassen som har opplevd dette og vil fortelle hvordan det var?
  • Skjelettet er viktig for at vi skal kunne bevege oss. Kan dere denne sangen?
  • Hode skulder kne og tå 
    Kne og tå 
    Hode skulder kne og tå 
    Kne og tå 
    Øyne ører kinn å klappe på 
    Hode skulder kne og tå kne og tå 

    Hode skulder kne og tå 
    Kne og tå 
    Hode skulder kne og tå 
    Kne og tå 
    Øyne ører kinn å klappe på 
    Hode skulder kne og tå kne og tå 

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143
0491 Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tlf: 22 79 60 00
Telefontid: Man.–fre. kl. 08–16
Org. nr.: 979676832

Skole og barnehage:
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 60
Telefontid: Tir.–fre. kl. 13.15–15

Utleie av lokaler:
E-post:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf: 22 79 60 00

Abonner på vårt nyhetsbrev
Tilbake til toppen