Naturfag
Skjelettet
- Hjem
- Skole og barnehage
- 1.–2. trinn
- Skjelettet
Møt skjelettet Kim på Teknisk museum. Elevene får eksperimentere og forske på hvordan skjelettet er bygd opp og hvordan det virker. Vi snakker sammen om hvorfor vi har et skjelett, og hvordan kroppens deler jobber sammen.
Kjernen i opplegget er en samtale mellom museumspedagogen og barna, hvor tema er skjelett og kropp. Barna oppfordres til å stille spørsmål og delta i demonstrasjoner. Vi undersøker skjelettet og går igjennom dets funksjoner, og snakker om hvordan vi henger sammen.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Beskrivelse av timen | Introduksjon (ca. 5min)
Aktivitet (ca. 30 min)
Avslutning (ca. 5 min)
|
Praktisk informasjon | Lærerens rolle Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøket Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser. Etter besøket Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Læreplan og kompetansemål |
|
Du møter en av oss!
Linnea
Kjersti
Caspar
Kim
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Undringsspørsmål
Her er noen undringsspørsmål som kan brukes til å forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet:
- Visste dere at barn utvikler kneskåler først når de er to år gamle? Hvis du sitter på gulvet med bena rett fram, er det lett å kjenne denne knokkelen. Hvis du slapper av i musklene, kan du til og med flytte litt rundt på den. Kan dere finne andre steder på kroppen det er lett å kjenne på skjelettet?
- Knoklene er veldig harde og sterke, men hvis man er uheldig kan en av knoklene brekke. Da kan vi få på gips som gjør at bruddstedet holdes helt i ro. Etter noen uker vil knokkelen vokse sammen igjen og bli like sterk som før. Er det noen i klassen som har opplevd dette og vil fortelle hvordan det var?
- Skjelettet er viktig for at vi skal kunne bevege oss. Kan dere sangen "Hode, skulder, kne og tå"?