Fysikk
Utforske strøm
Målgruppe: 5. -6- åringer
Antall: Maks. 15 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Fysikk
Lærerplan:
Natur, miljø og teknologi :
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Dette er en aktivitet hvor barna lærer enkle begreper som strøm, batteri, LED-lys, av/på-knapp og krets. Etter samlingsstunden skal barna lage en krets med modelleringsdeig, LED-lys og batteri, som barna til slutt pynter til en morsom figur. Dette er en styrt aktivitet.
Beskrivelse av timen:
Intro og samlingsstund (ca. 15 min):
-
Barna møter omviseren ved søylen de blir tildelt i resepsjonen.
-
Så går vi til Barnerommet.
-
Vi snakker om hva strøm er, hvor den gjøre og hvor den kommer fra. Vi gjøre et lite eksperiment og se hva som kan lede strøm.
Aktivitet (ca. 25 min):
-
Med veiledning, skal barna lage en krets med modelleringsdeig, LED-lys og batteri
-
Etter kretsen er ferdig, for barne pynte den til en morsom figur
Avslutning (time):
- Vi avslutter læringsaktiviteten med å pakke kretsen i en pose. Barna kan ta figuren sin hjem (uten batteripakke).
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

Shahzia

Kjersti

Siri Hanna
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
- Hva er strøm? Hva er elektrisitet?
- Kan du tenke på noen ting du bruker hver dag som bruker elektrisitet?
- Elektrisitet må lages før vi kan bruke den. Hvor kommer elektrisiteten/strømen fra?