Naturfag
Nordlys og magnetisme
Ny kunnskap på slutten av 1800-tallet gjorde det mulig å forstå fenomenene nordlys og sørlys. Vi undersøker nordlys gjennom samtale og praktiske forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum.
Målgruppe: 5.-7. trinn
Antall: Maks. 30 elever
Varighet: 45 minutter
Fagområde: Naturfag
Lærerplan:
Naturfag
- utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
- gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
Hva skjer i dette læringstilbudet?
Opplegget er en blanding av omvisning og aktivitet. Så mange som mulig av elevene får være med og prøve ulike eksperimenter hvor vi identifiserer de ulike delene av nordlyset, setter dem sammen, og lager ekte nordlys under laboratorieforhold slik forskere gjorde rundt år 1900.
Beskrivelse av timen:
Vi møtes på avtalt sted i resepsjonen, og går sammen til utstillingen «Instrument. Fortellinger om Vitenskap.» i muséets plan 2. I utstillingen tar vi med oss to vogner med eksperimentutstyr, og snakker sammen om nordlys mens elever hjelper til med å utføre forskjellige forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum. Til slutt setter vi disse eksperimentene sammen, og lager nordlys på minst én måte. Aktivitetene våre kan knyttes til professor Kristian Birkelands nordlysforskning rundt århundreskiftet 1900, og flere av hans originale nordlysinstrumenter finnes rundt oss i utstillingen.
Vi ønsker at du som lærer er aktiv, deltakende og nysgjerrig sammen med barna under besøket. Elevene får best utbytte hvis de kommer forberedt, så vis gjerne elevene bilder eller «INTROVIDEOEN», fortell om hva som skal skje, og sjekk ut om det er tilhørende for- og etterarbeid til undervisningsopplegget
Du som lærer er ansvarlig for gruppen under hele besøket.
Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Lærer har det overordnede ansvaret for elevene. Du kan bli bedt om å hjelpe til underveis.
Hvis du vil ha faktura, ta med ressursnummer og riktig fakturaadresse.
Det er nyttig om elevene på forhånd har sett videoen over.
Forberedelser
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Klikk her for å finne veien til Teknisk museum.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller ha med faktura.
For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Du møter en av oss!

André
Forarbeid:
Våre læringstilbud krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Dette kan øke læringsutbyttet fra museumsaktiviteten, og knytter klasserommet til museet. Her er noen undringsspørsmål til klassen, som kan forberede og engasjere elevene før de skal lære mer om temaet på museet
Undringspørsmål
-
Kan du noen andre navn på nordlys og sørlys?
-
Hvor høyt opp i atmosfæren tror du nordlyset skjer? Vi pleier å regne høyden på fjell i meter over havet. Hvis du tenker litt på den måten, hvor høyt over havoverflaten kan du tenke deg at du måtte reise for å treffe undersiden eller det laveste av nordlyset? Tips: det er ganske høyt, så det kan lønne seg å gjøre om meter til kilometer i svaret ditt.
-
Hva het den mest kjente nordlysforskeren i Norge rundt år 1900? Og hvor jobbet han?
-
Hvilke farger kan vi se i nordlyset? Og hvilken av disse fargene er det vanligst å se der?