Samfunnsfag
Høydepunkt
- Hjem
- Skole og barnehage
- 5.–7. trinn
- Høydepunkt
Nye oppdagelser, eksperimenter og matematiske beregner på slutten av 1800-tallet gjorde det mulig å forstå fenomenene nordlys og sørlys. Vi undersøker nordlys gjennom samtale og praktiske forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum.
I dette undervisningsopplegget får elevene en omvisning i utstillingen Instrument - Fortellinger om vitenskap. Vi identifiserer de ulike delene av nordlyset gjennom praktiske eksperimenter og lager ekte nordlys under laboratorieforhold slik forskere gjorde rundt år 1900.
NB! Møt opp senest 10 minutter før timen. Manglende oppmøte uten avbestilling 7 dager i forkant vil faktureres 500 kr i gebyr.
Hva skjer i dette undervisningsopplegget?
Læreplan og kompetansemål | Naturfag:
|
Beskrivelse av timen | Veileder møter klassen i resepsjonen og vi går sammen til utstillingen. Vi introduserer temaet og elever hjelper til med å utføre forskjellige forsøk med elektrisitet, magnetisme og vakuum. Til slutt setter vi eksperimentene sammen og lager nordlys! Aktivitetene våre kan knyttes til professor Kristian Birkelands nordlysforskning rundt århundreskiftet 1900, og flere av hans originale nordlysinstrumenter finnes i utstillingen. |
Praktisk informasjon | Lærerens rolle Vi ønsker at du som voksen er aktiv, deltakende og nysgjerrig. Lærere er ansvarlig for gruppen under hele besøket og kan bli bedt om å hjelpe til underveis. Formidler har ansvar for gjennomføring av programmet. Før besøket Våre undervisningsopplegg krever ikke forarbeid, men det er alltid nyttig å forberede elevene på et museumsbesøk. Vis gjerne bilder eller video fra museet, fortell om hva som skal skje, og se våre digitale ressurser som kan brukes til for- og etterarbeid. Etter besøket Reflekter og diskuter med elevene i etterkant av undervisningen, gjerne i grupper. |
Du møter en av oss!
André
Vanlige spørsmål og svar
En av lærerne i gruppen henvender seg i resepsjonen. Da får vi registrert at dere har kommet og dere får tildelt garderobeplass og ev. skap for innlåsing av verdier.
Kom til museet senest 10 minutter før programstart. Gi beskjed om dere blir forsinket på tlf. 22 79 60 00. Dersom dere kommer for sent kan læringstilbudet bli forkortet eller avlyst.
Våre undervisningsopplegg er gratis, men du må betale for inngangsbilletten til museet. Du kan kun booke ett opplegg per besøk.
Egne priser gjelder for lærere, elever og skoleklasser.
Barnehager og skoler kan betale med kontant/kort ved ankomst eller få tilsendt faktura. For faktura må du ha med rekvisisjon eller ressursnummer og fakturaadresse.
Ja! Adgang til museets utstillinger er inkludert i billetten for skolebesøk. Du er hjertelig velkommen til å utforske utstillingene både før og etter undervisningen.
Dere kan spise matpakken forskjellige steder; i kafeen, ved resepsjonen og utenfor museumsinngangen. Det er ikke lov å spise og drikke i utstillingene.
På Teknisk museum gjelder samme regler som på skolen/i barnehagen. Vi skal
- være forbilder for hverandre
- være snille mot hverandre og utstillingene
- bruke innestemme
- ikke løpe.
OBS: Alt som står bak sperringer skal ikke berøres.
Da får vi alle det gøy og bidrar til en god læringsopplevelse. Dersom du bestemmer at din gruppe får besøke museumsbutikken, må lærer være tilstede så lenge noen av barna er der.
Ressurser
Under finner du ulike ressurser som kan hjelpe å forberede elevene på et museumsbesøk.
Undringsspørsmål
- Kan du noen andre navn på nordlys og sørlys?
- Hvor høyt opp i atmosfæren tror du nordlyset skjer? Vi pleier å regne høyden på fjell i meter over havet. Hvis du tenker litt på den måten, hvor høyt over havoverflaten kan du tenke deg at du måtte reise for å treffe undersiden eller det laveste av nordlyset? Tips: det er ganske høyt, så det kan lønne seg å gjøre om meter til kilometer i svaret ditt.
- Hva het den mest kjente nordlysforskeren i Norge rundt år 1900? Og hvor jobbet han?
- Hvilke farger kan vi se i nordlyset? Og hvilken av disse fargene er det vanligst å se der?